چاپخانه به‌عنوان مکانی برای چاپ نوشته ها و کارت هویت کاری و محصولات شما یکی از مهم‌ترین مکان هایی است که بدون اغراق می تواند بر سرنوشت کسب‌وکار و حتی خود شما تأثیر گزارد. زمانی تنها کتاب ها و روزنامه ها و مجلات در چاپخانه چاپ می شدند، زمانی که به کتاب ها به‌اندازه امروز دیده تجاری نداشتند؛ اما امروزه دید به انواع محصولات چاپی تجاری شده است. حتی بهترین و پرمحتواترین کتاب‌ها باید بتوانند به فروش بروند. در این راستا چاپخانه ای که از امکانات مختلفی برخوردار باشد و توانایی ارائه انواع چاپ ها باکیفیت‌ها و تیراژهای مختلف را داشته باشد و بتواند مشاوره های خوبی بدهد، می تواند همان باشد که کمک می کند معجزه زندگی و حرفه شما اتفاق بیفتد، لذا در این راستا سعی بر معرفی انواع روش های چاپ که در چاپخانه انجام می شود داریم. امید است نوشته ما بر انتخاب درست حداقل یک نفر تأثیر مثبت گذارد.

چاپخانه

مزایای یک چاپخانه نمونه

اولین روش چاپ که در اکثریت چاپخانه ها ارائه می گردد و به‌طور عمده برای تبلیغات و انتشارات در تیراژ بالا استفاده می شود. چاپ افست است که جزو چاپ های هم سطح حساب می شود، از زینک به عنوان واسط چاپ استفاده می‌کنند. ایرادی که به این چاپ می گیرند؛ زمان‌بر بودن آن است که به ساخت همین زینک ها بر می-گردد که زمان بر است؛ اما چاپ افست دارای مزایای متعددی هست که در بسیاری از مواقع ایراد آن را میپوشاند؛ کاغذ که یکی از مهم‌ترین متریال های چاپ است محدودیتی در افست ندارد و شما به‌راحتی همه نوع کاغذ را می توانید استفاده کنید. کیفیت چاپ و تنوع رنگ و کیفیت بالا امکان خلاقیت و بلندپروازی را در آن فراهم آورده است. بروشورها و کاتالوگ‌های تبلیغاتی زیبا جزو محصولاتی است که با افست می‌توانند دل هر بیننده ای را ببرند.

یکی دیگر از روش‌های رایج چاپ در چاپخانه، چاپ دیجیتال است. دیجیتال همان روشی است که خواسته بشر امروز که کم‌صبر است و تحمل انتظار را ندارد، همیشه عجله دارد را برآورده می‌کند. سرعت‌بالای چاپ، امکان سفارش یک محصول با تنوع بالا، امکان ویرایش در هنگام چاپ، همان نکات طلایی هستند که چاپ دیجیتال را محبوب کرده است. در چاپ دیجیتال ساخت پلیت و فرایندهایی مانند فیلم و نوردهی حذف‌شده است و طرح چاپی به‌طور مستقیم از نرم افزار به سطح چاپ منتقل می شود؛ همه این موارد سبب شده است که این نوع چاپ توانایی برآوردن خواسته مشتری برای چاپ حتی چندساعته را فراهم کند. چاپ دیجیتال امکان چاپ نمونه را برای شما فراهم می کند تا مانند افست مجبور نشوید؛ حتی اگر در وسط کار پشیمان شدید تا انتها ادامه دهید؛ درنتیجه ضایعات در کار شما کم خواهد شد. ایرادی که به چاپ دیجیتال گرفته می شود، محدودیت چاپ آن است؛ زیرا در تعداد تیراژ بالا صرفه اقتصادی ندارد، ایراد دوم مربوط به کیفیت آن است که از افست پایین تر است.

یکی از کاربردهای گسترده چاپ استفاده از آن در صنایع بسته بندی هست که در چاپخانه صنعتی به‌طور تخصصی انجام می گیرد. چاپ فلکسو از روش‌هایی است که در بسته بندی عمدتاً کاربرد دارد. چاپ فلکسو لترپرس پیشرفته است؛ که تقریباً بر روی هر سطحی که متخلخل نباشد؛ همچون سطوح فلزی، سلفون، کاغذی و پلاستیکی قابل‌استفاده است. در این روش از کلیشه که از جنس ژلاتین و یا لاستیک هست برای چاپ بهره می‌برند.

روش دیگری که در صنایع بسته بندی کاربرد دارد؛ چاپ هلیوگراور است که نوعی از چاپ برجسته است و نام دیگر آن چاپ گود است. این روش در تیراژی که تعداد از 300000 عدد بیشتر است و افست صرف نمی کند استفاده می شود. ازجمله مواردی که با تیراژ بالا چاپ می شوند و روش هلیوگراور برای آن‌ها در چاپخانه انتخاب می‌شو؛ می توان به چاپ اسکناس، نایلون و مقوای بسته بندی اشاره کرد. در تیراژ کم به علت گران بودن گراور سازی این روش مقرون‌به‌صرفه نیست. خالی از لطف نیست، توضیح مختصری درباره گراور سازی بدهیم:

تاریخ گراور به چین بازمی‌گردد که امروزه با پیشرفت تکنولوژی قابل‌استفاده شده است. در چاپ هلیوگراور گراور سازی شامل غلتکی است که معمولاً از جنس مس ساخته می‌شود، در آن قسمت هایی که قرار است روی کاغذ جوهر را منتقل کنند با روش‌های فیزیکی و شیمیایی گود می کنند. سطح غلتک چاپ را به جوهر موردنظر آغشته می کنند و به‌غیراز گودی ها بقیه قسمت ها را با کاردک تمیز می کنند، سپس غلتک با فشار زیاد بر سطح فشرده می‌شود و جوهر به سطح منتقل می شود. امروزه کشورهایی مانند آلمان از طرفداران گراور سازی هستند.

مطمئن هستیم؛ پارچه ها و لباس هایی طرح دار شده با روش چاپی به نام سیلک اسکرین بدون اینکه اطلاعاتی درباره آن داشته باشید را دیده اید. روشی که در چاپخانه صنعتی استفاده می شود و بر روی انواع متریال ها مانند پارچه، بسته های پلاستیکی، شیشه، کاغذ و مقوا و... انجام می شود. درروش سیلک اسکرین از اسلوبی از جنس پارچه توری که در قدیم ابریشم بوده است و امروزه از نایلون و پلی‌استر است بهره می‌برند؛ سطحی مانند پارچه را بر روی کلافی محکم می کنند سپس با ابزاری که تیغه مانند است، مرکب غلیظ را بر روی تور یا همان اسلوب که بر روی پارچه است می کشند، از بخش های نفوذپذیر مرکب به سطح پارچه می رسد و رنگ بدبین ترتیب چاپ می‌شود. برای کارهای هنری خاص هم این روش کاربرد دارد.

چاپ لترپرس به‌عنوان یکی از روش های چاپ برجسته قبلاً در چاپخانه استفاده می شد؛ اما با پیشرفت تکنولوژی همان‌طور که قبلاً هم ذکر شد با چاپ افست و روش های دیگر جایگزین شد. این روش هم هزینه بالایی داشت و هم در تعداد تیراژ محدودیت دارد؛ به‌طوری‌که تیراژ آن در ساعت حداکثر 5000 برگ است.

روش های ذکرشده ازجمله روش‌های متداول در چاپخانه هست که شما بسته به نوع کار خود از آن‌ها بهره خواهید گرفت؛ اما قابل‌ذکر است؛ همه این نوع چاپ‌ها در هر چاپخانه که شما تبلیغ آن را می‌بینید ارائه نمی-شود، هر چاپخانه بر اساس دستگاه هایی که در اختیار دارد روش‌هایی را برای کار خود در نظر گرفته است. همچنین نوع دستگاه و مهارت نیروی کار ازجمله مواردی هستند که بر کیفیت کار تحویلی به شما بسیار تأثیر خواهند گذاشت.

اگر بیشتر فعالیت شما متمرکز بر تبلیغات هست؛چاپخانه مناسب برای شما چاپخانه‌ای است که در آن خدماتی مانند طراحی و ویراستاری در کنار چاپ های دیجیتال و افست حتماً ارائه شود. باید بتواند محصولات چاپی مهمی مانند مهر، ست اداری، کتاب، بنر، کارت ویزیت، کاتالوگ، بروشور، استند و بیلی بورد و مجله هم برای شما چاپ کند، تا در صورت لزوم بر اساس شناختی که از شما دارد و اطلاعاتی که از کارهای که قبلاً برایتان انجام داده دارد، مشاوره های مفیدی بدهد. اگر چاپخانه منعطف نباشد و دلسوزانه کار شمارا انجام ندهد ممکن است تبلیغاتتان نتیجه مطلوبی که انتظار دارید، برایتان به ارمغان نیاورد. قیمت مناسب و ارائه پکیج های مختلف در این زمینه به شما و سرعت عمل از ویژگی های مثبتی است که یک چاپخانه خوب دارد. امیدواریم همیشه بهترین ها بر سر راه شما قرار گیرند.