امروزه از چاپ کاتالوگ به عنوان یک روش تبلیغاتی برای معرفی خدمات یا محصولات استفاده می شود. قابلیت جابجایی و حمل آسان یکی از ویژگی های بارز چاپ کاتالوگ به شمار می رود. کاتالوگ ها با شرح و توضیح مفید و مناسب از محصول، کالا و خدمات، مشتری را در جهت استفاده از آن ترغیب می نماید.

چاپ کاتالوگ قابلیت متصل ساختن دستان میان مصرف کننده و تولید کننده را میسر می سازد. یکی از بهترین و مؤثر ترین ابزارها برای ایجاد ارتباط و دیده شدن در کمترین زمان، بهره مندی از کاتالوگ می باشد. در دنیای کنونی به دلیل تنوع بالای محصولات و کالاها و پیچیدگی های به وجود آمده در این زمینه برای انتخاب صحیح، جایگاه و نقش کاتالوگ ها پر رنگ تر از قبل شده است. این نمونه محصولات علاوه بر در دسترس بودن، به دلیل کم حجم بودن، در معرفی و ارایه محصولات به مخاطب نقش بسزایی را ایفا می کنند. در گذشته تبلیغات و بازاریابی برای جذب مخاطب و فروش بیشتر محصول از اهمیت بالایی برخوردار نبود. با پیشرفت تکنولوژی و بروز فناوری های جدید، در تمام ابعاد زندگی انسان تغییر و تحولات وسیعی صورت گرفت. ظهور فناوری های جدید، روش های تبلیغاتی را نیز دچار تحولات گسترده ای ساخت به گونه ای که امروزه تبلیغات و بازاریابی به عنوان قسمتی جدا نشدنی در حوزه کسب و کار به شمار می رود. امروزه نقش و جایگاه تبلیغات در حیطه کسب و کار یکی از موضوعات کلیدی و مهم محسوب می گردد. یکی از ابزارهای تبلیغاتی که برای منتقل نمودن پیام به مخاطب همچنان از جایگاه مهمی برخوردار می باشد، طراحی و چاپ کاتالوگ است. طراحی کاتالوگ اگر بر طبق اصول صحیح و مناسب صورت گرفته باشد، می توان در متقاعد ساختن مشتری به خرید کمک شایانی انجام دهد.

catalog 2

اهمیت طراحی و چاپ کاتالوگ

طراحی و چاپ کاتالوگ، پس از جنگ جهانی دوم و پیشرفت صنایع مختلف بیش از پیش مورد توجه واقع شد. پس از این دوران، با تغییر و تحول صورت گرفته در اقتصاد، جای خالی عنصر های تبلیغاتی جدید و کاربردی به شدت احساس می شد که در نتیجه در دنیای تبلیغات کاتالوگ پا به عرصه وجود نهاد. با گذشت زمان در طراحی کاتالوگ نیز تغییراتی به وقوع پیوست تا جایی که امروزه انواع و اقسام آن در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در طراحی هر محصول رعایت اصول خاص و مناسب در این زمینه می تواند در تاثیر گذاری بیش از پیش آن کمک شایانی را انجام دهد. برای طراحی کاتالوگ نیز باید بر اساس چارچوب مشخص و اصولی حرکت نمود که در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم.

یکی از اصول مهم و تاثیر گذار در طراحی و چاپ کاتالوگ، شناخت هدف و بررسی مشتریان اصلی می باشد. برای بازخورد مناسب و مثبت در این زمینه، طراحی این محصول باید با بررسی و شناخت درست هدف صورت گیرد. گردآوری محتوا و اطلاعات مفید، متناسب با نوع موضوع و کاربرد کاتالوگ باید انجام پذیرد. تناسب میان محتوای جذاب و طرح زیبا، ارزش و بهای طراحی کاتالوگ را دو چندان می سازد. رعایت اصول نگارشی برای درج اطلاعات مورد نیاز نیز باید مد توجه قرار گیرد. یکی از فاکتورهای بسیار تاثیر گذار در طراحی و چاپ کاتالوگ انتخاب فونت هوشمندانه می باشد. از بکارگیری فونت های پیچیده و نامفهوم در طراحی باید اجتناب نمود. در این زمینه برای موفقیت بهتر و بیشتر می توان با در نظر گرفتن مواردی نظیر حوزه فعالیت محصول و گروه سنی مشتری اقدام کرد. استفاده از تصاویر با کیفیت و جذاب می تواند نقش بسزایی در جلب توجه قرار گرفتن مخاطب ایفا کند. هر تصویر استفاده شده در کاتالوگ نمایانگر نمونه ای از محصول نهایی ارایه شده است، که می تواند در ذهن مشتری برای مدت زمان طولانی باقی بماند. استفاده از رنگ مناسب نیز می تواند در طراحی کاتالوگ تاثیر گذار باشد. رنگ، به عنوان یکی از مهم ترین و مؤثرترین عناصر موجود در دنیا محسوب می شود که می تواند بر روی احساس مخاطب و مشتری تاثیر مستقیم و مؤثر بگذارد. یکی از موارد حایز اهمیت در طراحی کاتالوگ بهره مندی از اندازه و سایز مناسب و استاندارد در این زمینه می باشد. استفاده از ابعاد خیلی کوچک یا خیلی بزرگ می تواند تاثیر زیادی در نظر و دید مخاطب با خود به همراه داشته باشد، بر همین اساس باید از ابعاد استاندارد و متناسب با موضوع محصول استفاده شود. در طراحی کاتالوگ باید یکپارچگی و انسجام طرح نیز مورد توجه قرار گرفته شود. انسجام طرح باعث جذب مخاطب بیشتر می گردد. یکی از مواردی که در این زمینه بسیار حایز اهمیت است، استفاده از خلاقیت و نوآوری برای طرح مد نظر می باشد. خلاقیت در طراحی و چاپ کاتالوگعلاوه بر جذب مخاطب، تاثیر و ماندگاری بیشتری را با خود به همراه دارد.

مزیت ها و ویژگی های چاپ کاتالوگ

یکی از ویژگی های شاخص در چاپ کاتالوگ، اختصاص هزینه و بودجه مورد نیاز در این امر است. از موارد تاثیر گذار در این زمینه هزینه های بسته بندی، ارسال، نوع صحافی، تیراژ، روکش، تعداد رنگ، ابعاد طرح چاپی، جنس و گرماژ کاغذ را می توان ذکر نمود. کاغذ پر کاربرد برای کاتالوگ های چاپی در اغلب موارد کاغذ گلاسه می باشد. همچنین ابعاد و اندازه های A4 در دو نوع افقی و عمودی نیز استفاده گسترده ای در این زمینه دارد. برای افزایش مقاومت و جلوگیری از آسیب طرح می توان به وسیله روکش های سلفون براق، مات یا روکش یو وی این مورد را تحقق بخشید. کاتالوگ به دلیل برخورداری از جلوه های بصری و ویژگی های پویا، با قرار دادن اطلاعات کامل و مفید در اختیار مشتری و جلب نظر او، تا حد زیادی می تواند باعث افزایش فروش در حیطه کسب و کار شود. از کاتالوگ می توان به عنوان یک ابزار تکمیلی تاثیر گذار برای معرفی و ارایه محصول و خدمات به مشتری نام برد. یکی از قانون های بدیهی و مهم بازاریابی، همیشه آماده و حاضر بودن در حوزه کسب و کار است، که این امر با طراحی کاتالوگ مناسب و مفید به خوبی میسر می شود. کاتالوگ باعث جلب توجه مشتریان بالقوه شده و بازدهی و تاثیر گذاری بیشتری نسبت به سایر تبلیغات دارد. بر همین اساس از طراحی و چاپ کاتالوگ به عنوان راهی مؤثر و قابل اطمینان برای ایجاد ارتباط میان مخاطب و مشتری نام برده می شود.