چاپ کاتالوگ و چاپ فوری

در این وبلاگ قصد داریم به برسی انواع چاپ کاتالوگ و چاپ فوری بپردازیم و برخی از ویژگی ها آنها را به شما عزیزان بیان کنیم.

۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

چاپ

چاپ را در اصطلاح، انتقال مطالب شامل نوشته‌ها، تصاویر، اعداد و علائم بر رو یک حامل فرم و انتقال آن بر روی یک سطح چاپ شونده و تکثر آن به شمارگان زیاد می‌گویند.

چاپخانه نیز در لغت به‌معنای محل چاپ کردن و در متون مختلف کلمات مطبعه، دارالطباعه، و باسمه‌خانه به‌عنوان مترادف آن به‌کار رفته‌است. چاپخانه مؤسسه یا کارگاهی است که از عهدهٔ انجام کارهای چاپی بر روی کاغذ و سایر اشیاء از طریق انواع چاپ برآید و به تعبیری دیگر، محلی است که چاپ کتاب، نشریات، و مانند آن در آنجا انجام می‌گیرد. امروزه، چاپ به عنوان یک فرایند انبوه صنعتی در نظر گرفته می‌شود که بخش اساسی صنعت نشر و بخش مهمی از فعالیت‌های اداری و حکومتی را شامل می‌شود.

ریشه شناسی:

واژهٔ چاپ و صورت قدیمی‌تر آن «چهاپ» را برگرفته از واژهٔ مغولی چاو دانسته‌اند که به معنای «فشردن سطحی بر سطح دیگر» است. همچنین «چاپ» در تُرکی به معنی کوبیدن یا حرکت مداوم همراه با کوبش است. چاپ در لغت به‌معنای نقش، اثر، مُهر و نشان آمده‌است و در متون مختلف کلمات طبع، باسمه، و تافت به‌عنوان مترادف آن به‌کار رفته‌است.

پیشینه:

از مهمترین رخدادهای تاریخ، اختراع حروف چاپی مستقل و دستگاه چاپ بوده‌است که به تصور غالب، اولین بار،یوهان گوتنبرگ( ۱۴۶۸۱۳۹۷) آلمانی در سال ۱۴۵۶ میلادی آن را اختراع کرد؛ اما در حقیقت اختراع فن چاپ به قرن‌ها پیش از گوتنبرگ برمی‌گردد.

ادوار تاریخی چاپ و تحولات آن از ابتدا تاکنون به‌طور کلی به ۶ دسته تقسیم‌بندی می‌شود:

1.      پیش از تاریخ و آغاز دوران تاریخی

2.      دوران باستان

3.      دوران چینی‌ها

4.      دوران هنری

5.      دوران مکانیک

6.      دوران فتو مکانیک

این دوران از آغاز دوره خط نویسی و پیش از آن تا حدود قرن ۲۰ میلادی را شامل می‌شود.

 

اختراع چاپ در چین:

آسوریان چند هزار سال پیش از میلاد بر خشت‌هایی از گل رس مُهر می‌زدند. انگشترهای خاتم نیز که در زمان باستان استفاده می‌شد بر همین اساس کار می‌کرد، چاپ باسمه نیز قرن‌ها قبل از گوتنبرگ در چین شناخته شده بود، در دوران حکومت سلسلهٔ تانگ در چین (۹۰۶۶۱۸)، قدیمی‌ترین نمودهای صنعت چاپ دیده شده‌است. در این دوره، نقش‌ها بر روی صفحه‌ای چوبی حکاکی، و بعد بر روی پارچه چاپ می‌شد. اولین اشاره به چاپ، در سال ۵۹۳ و یک فرمان حکومتی چینی است که در آن، امپراتور ون‌تی، دستور می‌دهد تصاویر و متون بودایی را چاپ کنند. این متون را اول بر قطعه‌ای کاغذ نازک می‌نوشتند و بعد آن را بر صفحه‌ای چوبی می‌چسباندند و متن را بر روی چوب حکاکی می‌کردند تا یک «زینک» چوبی بسازند و از آن برای چاپ متن استفاده کنند. این شیوه زمان زیادی می‌برد، چرا که هر صفحه از کتاب باید بر یک صفحهٔ چوبی جداگانه حکاکی می‌شد.

قدیمی‌ترین کتاب چاپی که تاکنون پیدا شده‌است، یک متن مذهبی بودایی است که در سال ۸۶۸ چاپ شده، این متن در غار دون‌هوانگ در جادهٔ ابریشم کشف شده‌است. در قرن نهم، کتاب‌های چاپی با تیراژ بالا در شو (ایالت چچوان امروز) عرضه شد و دلالان خصوصی امکان خرید آن‌ها را داشتند. کمی بعد، فن چاپ به ایالت‌های دیگر نیز گسترش یافت و در اواخر قرن نهم، در تمام چین رواج یافت. کتاب‌هایی نظیر کتاب‌های کنفوسیوسی، متون بودایی، فرهنگ‌های لغت، کتاب‌های ریاضیات و ... در این دوران چاپ شده‌است. این فن به سرعت پیشرفت کرد و در سال ۱۰۰۰ میلادی، کتاب‌های صحافی شده به سبک امروز، جانشین تومارها شد.

در سال ۱۰۴۱ میلادی، کیمیاگری چینی به نام بی شنگ ، حروف مستقل چاپی را اختراع کرد این حروف بر روی سفال مرطوب حکاکی می‌شد و بعد از پختن در کوره، دوام زیادی می‌یافت و سرعت حروفچینی و تکثیر متون را بسیار بالا می‌برد حروف دستی و حروف قلعی که پس از آن ایجاد شد، هیچ‌یک رواج نیافت، بر عکس حروف چوبی متداول شد. در اوایل قرن ۱۱، اختراع حروف چاپی مستقل باعث رواج کتاب‌های ارزان‌تر چاپی در دوران سلسلهٔ سونگ (۱۲۷۹۹۶۰) در چین شد.

 

 

ورود صنعت چاپ به ایران

دربارهٔ شروع چاپ سنگی در ایران روایات متعددی وجود دارد، اما روایت قوی‌تر این است که چاپ سنگی را برای نخستین بار میرزا صالح شیرازی در تبریز راه‌اندازی کرد. میرزا صالح که از سوی دولت ایران برای فراگیری هنرهای جدید به اروپا رفته بود، در بازگشت یک دستگاه چاپ سنگی با خود به تبریز آورد که آن را در سال ۱۲۲۵ هجری قمری راه انداخت. چاپخانهٔ سنگی در مدت کوتاهی در تهران، اصفهان و سپس سایر شهرهای ایران تأسیس شد و بیش از ۵۰ سال تنها روش چاپ در ایران بود و تا اواخر دورهٔ قاجار، هر چه در ایران چاپ می‌شد، به روش چاپ سنگی بود. البته هشت سال قبل از ورود چاپ سنگی به ایران چاپ سربیراه‌اندازی شده بود، ولی به علت هزینه و زحمت زیاد آن، پس از ورود چاپ سنگی، کنار گذاشته شد ولی بعدها در دورهٔ قاجار دوباره استفاده از حروف سربی رایج گردید.اولین چاپخانه بروش حروفچینی(چاپخانه حروفی) در اواخر دهه ۱۲۷۰، توسط یوسف اعتصامی(اعتصام الملک آشتیانی پدر پروین اعتصامی) در تبریز دائر گردید.

 

 

 

 

انواع چاپ

همانطور که در بالا اشاره کردیم، در صنعت چاپ قابلیت چاپ بر روی هر متریالی امکان پذیر می باشد، ولی اگر بخواهیم بصورت چند دسته بندی کلی صنعت چاپ را معرفی کنیم، به این صورت می باشد:

چاپ افست

 

چاپ دیجیتال

 

چاپ ملخی

 

چاپ لتر پرس

 

چاپ سیلک

 

چاپ لارج فرمت

 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
چاپخانه نقش هنر

چاپ کاتالوگ, نقش هنر

شما با چاپ و ارائه کاتالوگ و یا بروشور می توانید تمام مشخصات شغل و حرفه خود را بطور کامل و گویا به همراه تصاویر با کیفیت به مشتریان خود اعلام نمایید و در صورتی که طراحی زیبا و همچنین چاپ با کیفیت و مرغوب داشته باشد ممکن است سالها نزد مشتریان شما باقی بماند و در مواقع لزوم پس از مدت ها به آن مراجعه کنند و با شما تماس بگیرند. لذا هدف و سعی مجموعه چاپ نقش هنر بر این است تا با ارائه بهترین ها شما را در این راه یاری کند و کاری به یاد ماندنی به شما ارائه نماید.

چاپ کاتالوگ

در چاپ یک کاتالوگ خوب و با کیفیت موارد مهم زیادی وجود دارند که برخی از آنها عبارتند از:

  • طراحی کاتالوگ

    در طراحی کاتالوگ مطالب می بایست بگونه ای قرار گیرند که علاوه بر رساندن هدف کاتالوگ بیننده را در مطالعه تمامی موارد کاتالوگ تشویق نماید که البته در این راه چاپ و نوع چاپ کاتالوگ نیز بی تاثیر نیست.

  • صفحه بندی و فرم بندی صحیح کاتالوگ

    یعنی قبل از چاپ کاتالوگ شما باید به گونه ای طراحی شود که پس از چاپ کاتالوگ در ترتیب کردن صفحات با مشکل مواجه نشویم. همچنین ویراستاری کاتالوگ و کنترل مارجین های برش و نکات کنترلی قبل از چاپ کاتالوگ شامل همین بخش می باشد.

  • چاپ کاتالوگ

    مهمترین قسمت پیدایش یک کاتالوگ ماندگار چاپ آن می باشد که اگر رنگهای نا مرغوب استفاده شود و رنگها را نتوان بدرستی بر روی هم قرار داد نتیجه نهایی یک کاتالوگ نا مرغوب می شود که کسی حتی میل مطالعه آن را هم پیدا نمی کند پس استفاده از رنگهای شفاف و بسیار با کیفیت آلمانی و چاپ بوسیله دستگاه چهار رنگ همزمان می تواند شما را به هدف نهایی یعنی یک کاتالوگ زیبا و چشم نواز نزدیک نماید.

  • روکش جلد و یا صفحات داخلی کاتالوگ

    اگر نیاز به روکش وجود دارد استفاده از روکش با کیفیت و مرغوب تفاوتی نمی کند که سلفون باشد یا UV در هر حال نتیجه کار می بایست رضایت شما مشتری گرامی را جلب نماید. انواع روکش عبارت است از:1- سلفون براق سرد 2- سلفون مات سرد 3- سلفون براق حرارتی 4- سلفون مات حرارتی 5- UV براق 6-UV مات

  • صحافی، برش و خط تاهای کاتالوگ

    آخرین مرحله مربوط به صحافی مناسب، با کیفیت و دقیق، برش لبه های دقیق به گونه ای باشد که لبه های کاتالوگ دقیقاً بر روی هم قرار گیرند و خط تا ها دقیق و در محل مناسب خود باشند.

  • واحد بسته بندی و ارسال که در مجموعه چاپخانه های نقش هنر بسیار مهم بوده تا نتیجه کار با کیفیت مناسب به دست مشتریان عزیز برسد.

مراحل چاپ کاتالوگ از صفر تا صد!

همه ی ما اهمیت وجود کاتالوگ جهت بازاریابی در کسب خود را می دانیم اما قبل از انجام هر کاری در روند طراحی و چاپ کاتالوگ بهتر است محتوا، تصاویر مربوط به محصولات یا خدمات و نوع رنگبندی کاتالوگ خود را مشخص کنیم؛ در این صورت اولین مرحله برای جاپ کاتالوگ جمع آوری محتوای مورد نیاز آن می باشد.

مراحل چاپ کاتالوگ را می توان اینگونه بیان کرد:

  • تهیه و تنظیم محتوای مورد نیاز از محصولات یا خدمات جهت چاپ در کاتالوگ
  • تهیه ی تصاویر حرفه ای و با کیفیت از محصولات یا خدمات
  • انتخاب نوع رنگبندی کاتالوگ منطبق با مخاطبان آن
  • انتخاب اندازه یا قطع کاتالوگ متناسب با محتوای موجود
  • طراحی کاتالوگ متانسب با بازار هدف
  • انتخاب کاغذهای مورد نیاز جهت چاپ کاتالوگ
  • چاپ کاتالوگ متناسب با تیراژ آن
  • انتخاب روکش کاتالوگ در صورت نیاز
  • برش کاتالوگ در ابعاد درخواستی
  • صحافی کاتالوگ طبق روش درخواستی
  • بسته بندی و ارسال

تهیه  تنظیم محتوا

محتوا و متون نوشته شده در کاتالوگ ها یکی از مهم ترین بخش های مورد نیاز در چاپ یک کاتالوگ حرفه ای به شمار می رود. پیشنهاد می شود توضیحات کاملی از محصولات یا خدمات خود را در کاتالوگ بیان کنید اما توجه داشته باشید که همواره مختصر بنویسید و از تکرار مکررات به صورت جدی بپرهیزید. سعی کنید کلیدی ترین و مهم ترین توضیحات مربوط به محصولات یا خدمات خود را جمع آوری کنید تا خواننده مفهوم کلی کاتالوگ شما را درک کند تا با محتوای خود بتوانید مخاطبان خود را به یک مشتری بلقوه تبدیل کنید. علاوه بر این اکثر خوانندگان به مطالعه تمام متون نوشته شده نمی پردازند و معمولا تیترهای صفحات را می خوانند، از این فرصت استفاده کنید و با استفاده از تیترهای جذاب و انگیزشی مخاطبان کاتالوگ را مجذوب محصولات یا خدمات خود نمایید.

تهیه ی تصاویر مربوط به محصولات و خدمات

تصاویر مورد استفاده در چاپ کاتالوگ یکی دیگر از موضوع هایی است که باید به آن توجه داشت. استفاده از تصاویر با کیفیت و اصولی تاثیر زیادی در جذب مخاطبان دارد به طوری که تصاویر زیبا و جذاب می توانند به راحتی مخاطبانتان را به سمت شما سوق دهند. پیشنهاد می شود جهت عکاسی صنعتی به واحد عکاسی چاپخانه نقش هنر مراجعه نمایید تا ضمن مشاهده ی برخی از نمونه کارهای ما اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب نمایید.

انتخاب نوع رنگبندی کاتالوگ

نوع رنگبندی یک کاتالوگ باید متناسب با مخاطبان کاتالوگ انتخاب شود پس برای این کار باید در ابتدا بازار هدف و مخاطبان خود را شناسایی کنید. به طور مثال اگر صاحب مهد کودکی هستید بهتر است از رنگ های شاد، جذاب و انگیزشی استفاده نمایید. علاوه بر این بهتر است رنگبندی کاتالوگ خود را هماهنگ با برند خود انتخاب نمایید، این موضوع علاوه بر افزایش اعتبار برند شما باعث می شود تا مخاطبان مورد نظر، برند شما را راحت تر به یاد آورند.

انتخاب اندازه یا قطع کاتالوگ

قبل از طراحی کاتالوگ و پس از تهیه و تنظیم محتوا و تصاویر مورد نیاز جهت چاپ کاتالوگ، باید اندازه ی کاتالوگ را متناسب با محتوای موجود انتخاب کرد. در همین راستا یکی از مهم ترین مواردی که قبل از طراحی باید آن را در نظر گرفت اندازه و قطع کاتالوگ مورد نیاز می باشد چراکه در وحله ی اول طراح کاتالوگ باید چهارچوب های کاتالوگ را بداند و در مرحله ی بعد باید به این موضوع توجه داشت که این موضوع تاثیر مستقیم در هزینه ی چاپ کاتالوگ دارد. پیشنهاد می شود قبل از انتخاب اندازه کاتالوگ مورد نیاز با مشاوران چاپخانه نقش هنر تماس حاصل فرمایید تا علاوه بر توصیه هایی جهت کاهش هزینه نسبت دور ریز کاغذ، بتوانید بهترین قطع مورد نیاز را برای کاتالوگ خود انتخاب نمایید.

طراحی کاتالوگ

طراحی کاتالوگ را می توان مهم ترین بخش در یک کاتالوگ دانست. همانطور که می دانید کاتاوگ های بسیاری چاپ و عرضه می شوند، اما بسیاری از این کاتالوگ ها به خاطر عدم طراحی اصولی و زیبا مورد استقبال مخاطبان قرار نمی گیرند. پس بهتر است کاتالوگ خود را به بهترین نحو ممکن متناسب با بازار هدف و مخاطبان خود، طراحی نمایید. در آخر در نظر داشته باشید که صرف زمان و هزینه ی بیشتر در این بخش می تواند باعث بهره وری بیشتر از تبلیغات شما شود. پیشنهاد می کنیم به واحد طراحی کاتالوگ نقش هنر مراجعه نمایید و به شماهده ی برخی از نمونه کاتالوگ های طراحی شده توسط چاپخانه نقش هنر بپردازید.

انتخاب کاغذ کاتالوگ

همانطور که می دانید کاتالوگ ها را می توان بر روی انواع کاغذها با گرماژ مختلف چاپ نمود. این موضوع کاملا بدیهیست که چاپ کاتالوگ با کاغذهایی با گرماژ بالاتر از هزینه ی بیشتری برخوردار است اما باید بدانید که استفاده از کاغذ هایی که ضخامت بیشتری دارند، ارزش بیشتری برای مخاطبان نیز دارند. در همین راستا باید به این موضوع نیز اشاره کرد که نوع کاغذ جهت چاپ کاتالوگ هم از تاثیر به سزایی برخوردار است پس بهتر است جهت چاپ کاتالوگ خود بهترین ضخامت مورد نیاز را انتخاب نمایید و از مرغوب ترین جنس کاغذ نیز استفاده نمایید تا چاپ روی کاغذ به بهترین نحو ممکن انجام شود. در این خصوص می توانید با تماس با چاپخانه نقش هنر از مشاوره ی رایگان برخوردار شوید.

چاپ کاتالوگ متناسب با تیراژ

پس از طراحی کاتالوگ و نهایی شدن طرح های آن و پس از انتخاب متریال متناسب، چاپ کاتالوگ انجام خواهد شد. چاپ کاتالوگ را نسبت به تیراژ آن می توان به دو روش دیجیتال و افست انجام داد. اگر تیراژ کاتالوگ شما کمتر از 500 عدد می باشد پیشنهاد می کنیم از چاپ دیجیتال استفاده نمایید و در صورتی که تیراژ چاپ کاتالوگ شما بیشتر از این تعداد است می توانید از چاپ افست که هزینه ی مقرون به صرفه دارید استفاده نمایید؛ علاوه بر این باید بدانید چاپ به صورت افست از کیفیت بالاتری نسبت به چاپ دیجیتال دارد.

انتخاب روکش کاتالوگ

روکش صفحات کاتالوگ انواع متفاوتی دارد و معمولا برای زیبایی بیشتر یا محافظت از صفحات کاتالوگ به کار می رود. روکش سلفون براق، روکش سلفون مات، روکش ورنی و ... که هرکدام از ویژگی های خاص خود برخوردار هستند، به عنوان محبوب ترین روکش ها شناخته شده هستند و جهت مصارف مختلف کاربدهای مختلفی نیز دارند. بیشتر اوقات این نوع روکش ها بر روی جلد کاتالوگ مورد استفاده قرار می گیرد و باعث می شود تا زیبایی و گیرایی کاتالوگ افزایش یابد.

برش کاتالوگ

پس از چاپ کاتالوگ و در صورت نیاز استفاده از روکش بر روی صفحات کاتالوگ، مرحله ی برش انجام می شود. برش صفحات کاتالوگ یکی از حساس ترین اموری است که باید به آن توجه داشت که می تواند تاثیر به سزایی در صحافی کاتالوگ بگذارد چرا که در صورتی که برش کاتالوگ به درستی انجام نشود امکان دارد برخی از محتوا و تصاویر کاتالوگ نیز به اشتباه بریده شوند! برش صفحات در چاپخانه نقش هنر با جدیدترین و بهترین دستگاه های موجود در دنیا و با کمترین میزان خطا انجام می شود.

صحافی کاتالوگ

پس از برش کاتالوگ مرحله ی بعدی که باید انجام شود صحافی کاتالوگ است. صحافی کاتالوگ و چیدمان صفحات کاتالوگ با دقت زیاد و سرعت بالا یکی از مهم ترین ویژگی های چاپخانه نقش هنر است که این مهم را فراهم می سازد تا مشتریان محترم کاتالوگ های چاپ شده ی خود را در کمترین زمان ممکن تحویل گیرند. صحافی نیز مانند موارد دیگر انواع مختفی دارد که صحافی به صورت منگنه ای به صورت ساده و لوپ و همچنین صحافی با استفاده از چسب مهم ترین انواع صحافی به شمار می روند.

بسته بندی و ارسال

تمام کاتالوگ های چاپ شده توسط چاپخانه نقش هنر در واحد بسته بندی و ارسال چاپخانه نقش هنر به صورت تخصصی و به صورت کاملا دقیق انجام می شود. یکی از موارد مهم در چاپ کاتالوگ این است که کاتالوگ های چاپ شده در کمترین زمان و بدون هیچ مشکل و آسیبی در اختیار مشتریان عزیز قرار گیرد. بسته بندی دقیق علاوه بر حفظ کاتالوگ ها از آسیب های مربوط به جا به جایی باعث می شود تا حمل و نقل این کاتالوگ ها نیز به راحتی انجام شود و همین موضوع باعث می شود تا تمام سفارشات چاپخانه نقش هنر به راحتی در تمام نقاط کشور عزیزمان ایران توزیع شود.

مشتریان گرامی می توانند جهت اطلاعات بیشتر در مورد چاپ کاتالوگ، طراحی کاتالوگ و تعرفه های مربوطه با واحد فروش چاپخانه نقش هنر تماس حاصل فرمایند.

تلفن واحد فروش: 700 900 66 - 021

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
چاپخانه نقش هنر