چاپ کاتالوگ و چاپ فوری

در این وبلاگ قصد داریم به برسی انواع چاپ کاتالوگ و چاپ فوری بپردازیم و برخی از ویژگی ها آنها را به شما عزیزان بیان کنیم.

۵ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

انواع طراحی کاتالوگ

کاتالوگ در دنیای امروز صنعت چاب انقلابی اساسی در حوزه طراحی های گرافیگی و اارئه محصول داشته است.به طوری که کاتالوگ در هر سازمان یا برند تجاری و شرکتی دیده می شود و افراد اغلب از روش کاتالوگ جهت پرزنت کار خود استفاده می نمایند و این اقدام به شکل فزاینده ای در هر معامله تجاری به چشم می خورد. طراحی کاتالوگ ها با توجه به شیوه طراحی عموما در چند لت یا سیمی یا منگنه ای چاپ می گردند.



در واقع می توان گفتت کاتالوگ یکی از خاص ترین ملزومات یک شرکت می باشد . غالبا کاتالوگ ها توسط دو نرم افزار Adobe Photoshop و Corel پیاده سازی و اجرا می گردد. به عنوان نمونه اگر یک صاحب شرکت یا برند تولید مواد شیمیایی باشد باید جهت پرزنت محصولات خود کاتالوگی طراحی کرده تا مبلغان شرکت با استفاده از آن توانایی داشته باشند کالای شرکت را به مغازه داران معرفی نمایند.


کارایی کاتالوگ در ارائه محصول

کاتالوگ Catalog و بروشور Brochure به یک فایل تجمیع شده از کالا و یا نوع محصولات قابل ارائه گردیده به واسطه شرکت شما و یا مجامع دیگر مشتریان غالبی که خواستار محصول هستند با اطلاعات جامع و کامل مورد نیاز برای ارائه دهنده کالا و خدمات گفته می شود.به طور خاص در طراحی کاتالوگ جهت افرادی که به عنوان رابطه تولید کننده ، بازار هدف و مخاطبین می باشند، جمع آوری و پرینت می شود. این مشتریان اصولا سفارش های انبوهی داشته و یا افرادی هستند که وظیفه پرزنت محصول را دارند. کاتالوگ ها معمولا به صورت محدود چاپ و در اختیار خریداران و شرکت ها قرار می گیرند. کاتالوگ ها گونه ای از تبلیغات در زمینه تولید و ارائه خدمات بوده که می توان آن ها را ایجاد کننده مستقیم و انتقال دهنده مفهوم و تاریخچه و محصولات شرکت بیان کرد. از ایجاد کاتالوگ تا کنون زمان زیادی نمی گذرد طراحی کاتالوگ نزدیک به یک قرن است که رواج یافته است.


کاتالوگ در تبلیغات محصولات

کاتالوگ مناسب تبلیغات یکی از طرق تبلیغات چاپی محسوب می شود. کاتالوگ تبلیغاتی به دفاتری اطلاق می شود که از جنس کاغذ گلاسه یا جنس دیگر بوده و در تبلیغات محصولات از آن استفاده می شود. شرکت ها و موسسات، تمام دیتای تولید خود یا قسمتی از آن را در این دفتر پرینت می کنند. این دفترچه ها چیزی شبیه کتاب بوده که سیمایی کلی و تا مقداری جزئی از شرکت و محصولاتش را نمایش می دهد. این دفترچه ها همانند دیگر رسانه های چاپی معمولا بصورت مستقیم، به مشتریان داده می شود.


با ارتقای فزاینده محصولات و خدمات و همچنین عدم جوابگویی تراکت ها و بروشور های تک رنگ و همچنین هزینه بر بودن معرفی های حضوری ناچار برای ایجاد شور و شوق و ارائه محصولات در بازار شرکت ها اقدام به خلق شیوه جدیدی از گرافیک شدند تا مخاطبین بتوانند در موقعیت مناسب با تولیدات و سرویس ارائه شده توسط شرکت ها آشنا شوند، همچنین با رشد و تنوع کالاها برای جامعه و همچنین گسترش فعالیت های صنعتی بعد از جنگ جهانی، صنعت تبلیغات را به گونه‌ ای رشد داد که هیچ وقت خدمت و یا محصولی بدون طراحی کاتالوگ جایی در بازار نداشت باشد. لذا در طی زمان جهت هدایت ذهن مخاطبین باید روشی یافت تا با آن روش بتوان بازار موجود را از دست دیگر رقبا خارج نمود و این فعالیت ها در نهایت تبدیل به رشد عرصه گرافیک و طراحی گرافیکی گردید. طراحی کاتالوگ ابزار مناسبی است تا مخاطبین بتوانند راغب به خواندن و دیدن تصاویر در جهت شناخت بالاتر محصولات و خدمات شده و در زمان کوتاهتری بتوانند با محصولات آشنا شوند.کاتالوگ از عواملی مانند ارائه شناخت از لحاظ کمی و کیفی- تصاویر محصولات معرفی شرکت ها و ساختار فنی چه از مسیر گرافیکی و چه از نظر ستون، حوزه ها و کاربرد های وسیعی دارد.قبلا در طراحی کاتالوگ ها به صورت برگه ای و پشت و رو بودند که شکل ظاهری آنها شبیه به بروشورهای امروزی بود و جلدی همچون پوستر را دارا بودند و چندی بعد ابعاد آن به صورت استاندارد ظاهر گردید که ابتدا توسط فرانسوی ها ارائه گردید. بر اساس این تعریف طراحی کاتالوگ معمولا از دو کاغذ یا بیشتر تشکیل شده و علاوه بر آن از نوشته نیز بهره می برد. از مهمترین دلایل استفاده از کاتالوگ دادن توانایی درک به مخاطبین بازار هدف جهت شناخت تولیدات و خدمات است.


چاپ کاتالوگ روی کاغذ

پرینت گردن کاتالوگ‎ روی کاغذ‎ها‎ی متنوع با جنس های مختلف و قابلیت ماندگاری زیاد و با طرح های متنوعی قابل پیاده سازی می‎باشد.


نکته مهم در کاتالوگ این است که مسئولیت حقوقی و قانونی بررسی اعتبار اجازه انجام آگهی یا هر نوع سند تبلیغاتی جهت مجموعه هایی مانند آموزشگاه‎ها‎، شرکت‎ها‎ی خدماتی، شرکتهای انبوه‎سازی، مراکز درمانی و بهداشتی و ... که نیاز به اخذ مجوز چاپ آگهی از ارگان مربوطه دارند، برعهده سفارش دهنده چاپ کاتالوگ است.درج اطلاعات و راهنمایی صحیح به مخاطبان شامل مشخصات فنی، خدمات ارایه شده، قابلیت‎ها‎ی خاص بر روی کاتالوگ امری ضروری است.


چاپ تصاویر همراه با متن نوشتاری در کاتالوگ میزان تصمیم گیری و انتخاب صحیح را برای مخاطب سهل و آسان می‎کند.چنانچه طرح، برای چاپ افست آماده سازی نشده باشد، شامل هزینه نظارت ‌فنی نیز می‎شود.


چاپ افست کاتالوگ

افست در واقع به مدلی چاپ برای انواع کتاب، مجله، بروشور و کاتالوگ و ... می باشد که بر روی کاغذ و با تیراژ بالا با کیفیت بسیار مطلوب صورت می‎پذیرد. برای پرینت افست کاتالوگ از مدل رنگ CMYK بهره گیری هر رنگ به صورت تک تک و مجزا بر روی کاغذ پرینت می‎گردد، و کاتالوگ با کیفیت بهتری چاپ می شود که این موضوع چند علت می تواند داشته باشد:


• نبودن آب در دستگاه و بهره جستن از مرکب با کیفیت افست مقاوم در برابر آب، رنگ‌های چاپ شده دارای جلا و شفافیت بیشتری هستند.


• به علت بهره بردن از ابزار های کنترل کننده کامپیوتری مرکب در چاپ افست، رنگ‌های مد نظربه سرعت بر روی کاتالوگ منعکس می‎شود به همین خاطر هیچ نیازی به کنترل بر روی هم خوردن رنگ‎ها‎ وجود ندارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
چاپخانه نقش هنر

چاپ کتاب و مراحل آن



چاپ کتاب دارای مراحلی است که بخشی از مراحل مورد نظر از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید حتما انجام گیرد. در ادامه به بررسی این مراحل می پردازیم :


1-تحقیق و گردآوری و آماده ساختن محتوای کتاب

نوشتن، اساسی ترین و اصلی ترین مرحله چاپ کتاب است. در این مرحله نویسنده کتاب با توجه به استعداد ذاتی و ژانر مورد علاقه خود شروع به نگارش می کند. نویسنده در شیوه نگارش باید همواره عواطف و احساسات مخاطب را نیز مدنظر قرار دهد و بر این اساس شروع به نگارش کند. محتوای کتاب نیز می تواند شامل شعر، داستان، کتاب علمی، خاطرات، تالیف، ترجمه یا حتی دست نوشته باشد.


2-تایپ ، صفحه آرایی و آماده سازی اولیه کتاب

وارد نمودن نوشته به رایانه را تایپ می نامند. صفحه آرایی به منظور چاپ کتاب نیز به معنای به طور منظم چیدن جملات و قرار دادن آنها در کنار هم است. صفحه آرایی شامل فهرست بندی، فصل بندی ، حروف چینی و ویراستاری می باشد. به مجموعه ای از فعالیت های علمی و تخصصی ویراستاری می گویند که هدف از انجام این کار اصلاح خطاها و نقص های موجود به منظور کیفیت بخشیدن به مطالب عنوان شده است. بدین صورت مهم ترین مرحله بعد از نوشتن، صفحه آرایی است. هم چنین در این مرحله فایل کامل کتاب بدون هیچ گونه ایرادات علمی و نگارشی آماده می شود.


3-دریافت شابک (ISBN)

شابک به معنای شماره استاندارد بین المللی کتاب است که یک کد سیزده رقمی منسوب به هر کتاب می باشد. شابک هر کتاب در صورت تجدید چاپ آن کتاب هیچ گونه تغییری پیدا نمی کند. از سال 2007 میلادی شابک از 10 به 13 رقم تغییر پیدا کرد که علت این تغییر امکان چاپ بیشتر کتاب ها بوده است.


4-دریافت فیپا

این مرحله فهرست نویسی پیش از چاپ و انتشار کتاب است و شامل اطلاعاتی می باشد که در پشت صفحه عنوان کتاب به چاپ می رسد. بر این اساس فیپا عبارت است از فهرست نویسی توصیفی و تحلیلی کتاب قبل از انتشار آن که در صفحه شناسنامه یا صفحه حقوقی کتاب درج می شود. از مزایای فیپا می توان به سرعت بخشیدن در انتشار اطلاعات یک اثر در سطح ملی و بین المللی، کاهش هزینه های فهرست نویسی در مراکز اطلاعاتی و کتابخانه ها اشاره کرد. مرجع صدور فیپا در کشور، اداره کل پردازش و سازماندهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی است.


5-اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

در این مرحله برای چاپ کتاب نیاز است که یک نسخه از کتاب به همراه شابک و اطلاعات مربوط به فیپا در جهت صدور مجوز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرستاده شود. برخی مواقع امکان دارد برای دریافت مجوز نیاز به تغییراتی در محتوای کتاب احساس شود.


شابک، فیپا و اخذ مجوز چاپ از اصلی ترین و مهم ترین بخش های فرایند چاپ کتاب است. بدون صدور مجوز، کتاب وارد فرایند چاپ نمی شود.


6-طراحی جلد کتاب

طراحی جلد کتاب دارای اهمیت بسزایی است چرا که جلد یک کتاب معرف و مشخصه درون آن است. جلد کتاب علاوه بر تاثیری که در زیبایی و جذابیت کتاب دارد، می تواند خریداران را نیز تحت تاثیر قرار دهد که این امر منجر به این می شود که مخاطب با شور و شوق به مطالعه کتاب مد نظر خود بپردازد. اصلی ترین مقوله در زمینه طراحی جلد برای چاپ کتاب داشتن ایده جذاب و منحصر به فرد است. بدین منظور از نقطه نظرات نویسنده نیز در این مرحله بهره برده می شود و طرح مورد نظر پس از تایید نهایی نویسنده قطعیت پیدا می کند.


7-چاپ و صحافی کتاب

در این مرحله پس از صدور مجوز چاپ، کتاب برای چاپ به چاپخانه ارسال می شود که به دو صورت چاپ دیجیتال و افست انجام می گیرد. چاپ دیجیتال مناسب برای کتاب های با تیراژ کم است. برای چاپ کتاب های با تیراژ بالا معمولا از چاپ افست استفاده می شود که در این مورد نیاز به گرفتن زینک از روی متن مدنظر، لازم می شود. زینک ورقه ای کاغذی، پلاستیکی یا فلزی در اندازه های معلوم است که برای چاپ، طرح مورد نظر بر روی آن کپی می شود. زینک کتاب را در صورت تهیه چندین مرتبه می توان مورد استفاده قرار داد اما محتوای کتاب بدون تغییر باقی خواهد ماند.به منظور حفط کتاب از خط و خش روی جلد کتاب سلفون کشیده می شود که این سلفون می تواند به صورت براق، مات یا حتی یو وی (UV) به کار رود. آخرین مرحله برای آماده سازی کتاب، مرحله صحافی است که باید با دقت عمل کافی و به طور دقیق انجام گیرد. این مرحله شامل تا کردن صفحه های چاپ شده، متصل و محکم کردن آنها به یکدیگر یا جلد کردن کل صفحات با چرم یا سایر مواد است. برای صحافی کتاب روش های دیگری نیز در دسترس قرار دارد.


پس از انجام مراحل فوق چند نسخه از کتاب به وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی به منظور اعلام وصول، تحویل می شود. این مرحله نیز به نوبه خود دارای اهمیت است چرا که اگر کتابی اعلام وصول نشود به معنای این است که چاپ کتاب صورت نگرفته و در کتابخانه ملی و وزارت ارشاد به ثبت نرسیده است. پس از دریافت اعلام وصول پروسه و فرایند چاپ کتاب به پایان می رسد.


سایز متداول در چاپ کتاب

سایز یا قطع کتاب در واقع اندازه پهنا و درازای کتاب می باشد. به منظور استفاده آسان تر و متناسب با نوع کاربرد هر کتاب قطع های متفاوت شکل گرفتند. متداول ترین سایز رایج برای چاپ کتاب قطع یا سایز وزیری است که معمولا برای کتاب های دانشگاهی ، کتاب های تخصصی، کمک درسی و تبدیل پایان نامه به کتاب مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر سایز های رایج، سایز رقعی است که برای کتاب های زندگینامه، دل نوشته، رمان، داستان و شعر کاربرد دارد. از دیگر قطع ها، سایز رحلی است که مورد استفاده آن برای کتاب های کار، موسیقی، کتاب های کمک درسی و آموزشی می باشد. قطع خشتی مناسب برای عکس و کتاب های کودک است. سایز های جیبی و پالتویی نیز متناسب با موضوع و کاربرد کتاب مورد استفاده قرار می گیرند.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
چاپخانه نقش هنر

چاپ فوری کاتالوگ

چاپ فوری کاتالوگ محصول پیشرفت سریع در صنعت چاپ می باشد. شما اگر حتی صاحب کسب و کاری نباشید، باز هم بارها و بارها با کاتالوگ های رنگارنگ و متنوعی در زندگیان مواجه شده اید. کاتالوگ یا همان کالانما که در راستای معرفی و تبلیغات محصولات و خدمات به کار برده می شود، و با تکیه بر اصل" کم گوی و گزیده گوی" محصول پیش روی شما را با جملاتی کلیدی و مجذوب کننده، در کنار تصاویری که گویا زنده هستند، ترکیب کرده و شمایی که در دنیای پرجنب و جوش و پرمشغله زندگی می کنید را دنبال خود می کشد. بسیار اتفاق افتاده که با توصیه کاتالوگی، اقدام به قضاوت و خرید کرده اید، در حقیقت این صنعت رو به رشد چاپ فوری کاتالوگ، کار فروش را برای سفارش دهنده خود انجام داده است.

شاید شما صاحب بنگاه اقتصادی نوپایی باشید، و یا برای اولین بار است تصمیم گرفته اید به چاپ فوری کاتالوگ رو بیاورید. خالی از لطف نیست که ابتدا برای شما تشریح کنیم که چرا چاپ فوری کاتالوگ؟ کاتالوگ با توجه به ساختار آن که ترکیب متن با تصاویر زیباست، تاثیر عمیقی می تواند برروی مخاطب بگذارد؛ بنابراین بهترین گزینه برای معرفی محصول و یا خدماتی که به تازگی ارائه می شود، می تواند باشد. اما قبل از اقدام به استفاده از این محصول چاپی، به نکات زیر توجه کنید:

اگر محصول نوپاست، و کاتالوگ برای آن اولین بار است چاپ می شود، بهتر نیست ابتدا نمونه ای چاپ شود، شاید نیاز بود تغییراتی در تصویر و یا عناوین و توضیحات ایجاد کنید. سرعت عمل چطور؟ آیا می خواهید سریع در جلسه مورد بررسی قرار دهید؟ هزینه برای چاپ اولین نمونه مهم است؟ اگر جواب هر سه سوال بلی است، بدانید چاپ فوری کاتالوگ با روش چاپ دیجیتال بهترین گزینه برای شماست. زیرا بدلیل عدم استفاده از پلیت امکان ویرایش و شخصی سازی وجود دارد. و چون زینک تهیه نمی شود؛ فایل کاتالوگ در قالب PDFو JPEG به کامپیوتر داده می شود تا چاپ شود. به علت عدم تهیه پلیت و نیاز کمتر به نیروی انسانی هزینه تولید نمونه هم کم است. بدین ترتیب کاتالوگ نمونه شما آماده می شود، و در صورت نیاز می توانید تغییرات جدیدی اعمال کرده و مجدد درخواست چاپ دهید. چاپ فوری کاتالوگ تنها برای چاپ نمونه ها کاربرد ندارد، در بعضی زمان ها مانند نزدیکی به زمان نمایشگاه ها، حراجی فصل، مناسبتی ویژه، بارها اتفاق می افتد؛ شما احساس می کنید باید سریعا اقدام به چاپ فوری کاتالوگ کنید، و این فرصت را به هیچ وجه نمی خواهید از دست بدهید.

در چاپ فوری کاتالوگ روش دیجیتال استفاده می شود. و در این روش که با دستگاه های لیزری و جوهرافشان انجام می شود. در کاتالوگی که چهار رنگ و یا بیشتر نیاز است در مقایسه با روش افست، کیفیت کار پایین است. اگرچه پیشرفت های زیادی در حال صورت گرفتن هست، اما فعلا افست کیفیت بهتری دارد. اما وقتی زمان نیست و شما با تیراژ کمتر از 500 عدد کارتان راه می افتد، نمی توانید موقعیت مناسب تبلیغ را از دست بدهید، دیجیتال روشی است که جوابگوی شما خواهد بود. البته در کارهای تک رنگ مشکی دیجیتال نشان داده؛ بهتر از افست عمل می کند و چاپ فوری کاتالوگ بهترین گزینه است. در تیراژهای بالای 500 عدد، در حال حاضر افست با توجه به اینکه می تواند از انواع کاغذها بهره بجوید و پلیت های که تهیه می گردد و کیفیت کار، نسبت به دیجیتال و چاپ فوری کاتالوگ، گزینه به صرفه تری است. در روش دیجیتال هر کاغذی قابل استفاده نیست، اگرچه به علت عدم وجود مراحل مربوط به لیتوگرافی در هزینه کاغذ صرفه جویی می شود، اما در تیراژ بالا شما با تنوع کاغذ می توانید در روش افست، اقتصادی تر عمل نمایید. گاهی شما چند محصول دارید که در مواردی مشابه هستند، و تفاوت های آن ها کم است، در افست شما توانایی شخصی سازی ندارید، اما با چاپ فوری کاتالوگ که با دستگاه های دیجیتال انجام می شود، می توانید شخصی سازی کنید. مثلا اگر چهار محصول دارید، 400 کاتالوگ سفارش دهید و برای هر محصول 100 کاتالوگ. البته به خاطر داشته باشد؛ اگر عملیات مکمل چاپ برای چاپ فوری کاتالوگ انجام نشود، رنگ های شما سریع در مقابل شرایط محیطی واکنش نشان داده، کیفیت خود را از دست می دهند. زیرا رنگ مانند روشهای سنتی بر کاغذ نفود نمی کند. معمولا استفاده از سلفون و UV توصیه می شود.

مراحل چاپ فوری کاتالوگ

هنگام تصمیم گیری برای چاپ فوری کاتالوگ ابتدا به مخاطبان خود توجه کنید؛ گاهی مشتریان یک محصول به چند دسته تقسیم می شوند. مشتریانی با فرهنگها و زبانها و سطح سوادهای مختلف، شما نمی توانید برای همه یک نسخه بپیچید و منتظر باشد حداکثر مشتریان را جذب کنید. هرکس زبان خود را دارد. بنابراین مخاطبان را دسته بندی کرده، و برای هر کدام کاتالوگ مجزایی را بر حسب سلیقه و شرایط آنان طراحی کنید.

طرح کاتالوگ ها آماده شده است. فعلا بلافاصله سراغ چاپ فوری کاتالوگ نروید. تعداد مخاطبان گزینه ای است که، هم از لحاظ اقتصادی حرفی برای گفتن دارد، و هم از لحاظ اعتبار شما، که به تعداد کافی کاتالوگ در دسترس مشتریان باشد. اگر برای هر گروه کمتر از 500 عدد نیاز است؛ با توجه به این دو گزینه، چاپ فوری کاتالوگ شانس بیشتری دارد.

زمان چه قدر دارید؛ چاپ افست چند روز معمولا به علت تهیه زینک زمان می برد. اگر اینقدر زمان ندارید، باز هم چاپ فوری کاتالوگ امتیاز بیشتری گرفت.

کاغذ برای چاپ کاتالوگ بسیار مهم است اگر تاکید چندانی بر نوعی خاص ندارید، باز هم به چاپ فوری کاتالوگ بندیشید.

تصاویر و رنگ از خمیرمایه های اصلی چاپ کاتالوگ هستند. دستگاه های دیجیتال در چاپ رنگ های استاندارد خوب عمل می کنند، اما رنگ های خاصی مانند نقره ای و طلایی اگر نیاز است، یا تصاویر باید خیلی باکیفیت باشند، درباره چاپ فوری کاتالوگ با تردید بیندیشید. مگر اینکه طراح شما بتواند تغییراتی در طرح ها بدهد. البته باید خاطر نشان کنیم دقت تصاویر و کیفیت رنگها در روش افست به کاربلدی نیروی کار بسیار بیشتر از روش دیجیتال بستگی دارد. و کیفیت خود دستگاه های چاپ نیز مهم است.

هزینه چاپ فوری کاتالوگ

همانطور که گفته شد برای چاپ فوری کاتالوگ از دستگاه های دیجیتال استفاده می شود، که نمونه های ساده آن پرینترهای لیزری در منازل می باشد. در براورد هزینه چاپ فوری کاتالوگ، به تعداد کاتالوگ برای چاپ توجه می شود، که در تیراژ تک رنگ هزار عدد هم هزینه مناسبی دارد، اما در کاتالوگ های چند رنگ، معمولا زیر 500 عدد سفارش داده می شود. البته قابل ذکر است؛ در چاپ دیجیتال هزینه ای که برای چاپ هر صفحه می-دهید، ثابت است. مورد بعدی کاغذ است که معمولا کاغذ گلاسه مورد مناسبی است. گرماژ کاغذ نیز در براورد هزینه تاثیر دارد. رنگ و کارهای تکمیلی چاپ نیز مواردی هستند که در هزینه چاپ فوری کاتالوگ باید لحاظ کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
چاپخانه نقش هنر

ضرورت و اهمیت چاپ کاتالوگ


امروزه از چاپ کاتالوگ به عنوان یک روش تبلیغاتی برای معرفی خدمات یا محصولات استفاده می شود. قابلیت جابجایی و حمل آسان یکی از ویژگی های بارز چاپ کاتالوگ به شمار می رود. کاتالوگ ها با شرح و توضیح مفید و مناسب از محصول، کالا و خدمات، مشتری را در جهت استفاده از آن ترغیب می نماید.

چاپ کاتالوگ قابلیت متصل ساختن دستان میان مصرف کننده و تولید کننده را میسر می سازد. یکی از بهترین و مؤثر ترین ابزارها برای ایجاد ارتباط و دیده شدن در کمترین زمان، بهره مندی از کاتالوگ می باشد. در دنیای کنونی به دلیل تنوع بالای محصولات و کالاها و پیچیدگی های به وجود آمده در این زمینه برای انتخاب صحیح، جایگاه و نقش کاتالوگ ها پر رنگ تر از قبل شده است. این نمونه محصولات علاوه بر در دسترس بودن، به دلیل کم حجم بودن، در معرفی و ارایه محصولات به مخاطب نقش بسزایی را ایفا می کنند. در گذشته تبلیغات و بازاریابی برای جذب مخاطب و فروش بیشتر محصول از اهمیت بالایی برخوردار نبود. با پیشرفت تکنولوژی و بروز فناوری های جدید، در تمام ابعاد زندگی انسان تغییر و تحولات وسیعی صورت گرفت. ظهور فناوری های جدید، روش های تبلیغاتی را نیز دچار تحولات گسترده ای ساخت به گونه ای که امروزه تبلیغات و بازاریابی به عنوان قسمتی جدا نشدنی در حوزه کسب و کار به شمار می رود. امروزه نقش و جایگاه تبلیغات در حیطه کسب و کار یکی از موضوعات کلیدی و مهم محسوب می گردد. یکی از ابزارهای تبلیغاتی که برای منتقل نمودن پیام به مخاطب همچنان از جایگاه مهمی برخوردار می باشد، طراحی و چاپ کاتالوگ است. طراحی کاتالوگ اگر بر طبق اصول صحیح و مناسب صورت گرفته باشد، می توان در متقاعد ساختن مشتری به خرید کمک شایانی انجام دهد.

catalog 2

اهمیت طراحی و چاپ کاتالوگ

طراحی و چاپ کاتالوگ، پس از جنگ جهانی دوم و پیشرفت صنایع مختلف بیش از پیش مورد توجه واقع شد. پس از این دوران، با تغییر و تحول صورت گرفته در اقتصاد، جای خالی عنصر های تبلیغاتی جدید و کاربردی به شدت احساس می شد که در نتیجه در دنیای تبلیغات کاتالوگ پا به عرصه وجود نهاد. با گذشت زمان در طراحی کاتالوگ نیز تغییراتی به وقوع پیوست تا جایی که امروزه انواع و اقسام آن در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در طراحی هر محصول رعایت اصول خاص و مناسب در این زمینه می تواند در تاثیر گذاری بیش از پیش آن کمک شایانی را انجام دهد. برای طراحی کاتالوگ نیز باید بر اساس چارچوب مشخص و اصولی حرکت نمود که در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم.

یکی از اصول مهم و تاثیر گذار در طراحی و چاپ کاتالوگ، شناخت هدف و بررسی مشتریان اصلی می باشد. برای بازخورد مناسب و مثبت در این زمینه، طراحی این محصول باید با بررسی و شناخت درست هدف صورت گیرد. گردآوری محتوا و اطلاعات مفید، متناسب با نوع موضوع و کاربرد کاتالوگ باید انجام پذیرد. تناسب میان محتوای جذاب و طرح زیبا، ارزش و بهای طراحی کاتالوگ را دو چندان می سازد. رعایت اصول نگارشی برای درج اطلاعات مورد نیاز نیز باید مد توجه قرار گیرد. یکی از فاکتورهای بسیار تاثیر گذار در طراحی و چاپ کاتالوگ انتخاب فونت هوشمندانه می باشد. از بکارگیری فونت های پیچیده و نامفهوم در طراحی باید اجتناب نمود. در این زمینه برای موفقیت بهتر و بیشتر می توان با در نظر گرفتن مواردی نظیر حوزه فعالیت محصول و گروه سنی مشتری اقدام کرد. استفاده از تصاویر با کیفیت و جذاب می تواند نقش بسزایی در جلب توجه قرار گرفتن مخاطب ایفا کند. هر تصویر استفاده شده در کاتالوگ نمایانگر نمونه ای از محصول نهایی ارایه شده است، که می تواند در ذهن مشتری برای مدت زمان طولانی باقی بماند. استفاده از رنگ مناسب نیز می تواند در طراحی کاتالوگ تاثیر گذار باشد. رنگ، به عنوان یکی از مهم ترین و مؤثرترین عناصر موجود در دنیا محسوب می شود که می تواند بر روی احساس مخاطب و مشتری تاثیر مستقیم و مؤثر بگذارد. یکی از موارد حایز اهمیت در طراحی کاتالوگ بهره مندی از اندازه و سایز مناسب و استاندارد در این زمینه می باشد. استفاده از ابعاد خیلی کوچک یا خیلی بزرگ می تواند تاثیر زیادی در نظر و دید مخاطب با خود به همراه داشته باشد، بر همین اساس باید از ابعاد استاندارد و متناسب با موضوع محصول استفاده شود. در طراحی کاتالوگ باید یکپارچگی و انسجام طرح نیز مورد توجه قرار گرفته شود. انسجام طرح باعث جذب مخاطب بیشتر می گردد. یکی از مواردی که در این زمینه بسیار حایز اهمیت است، استفاده از خلاقیت و نوآوری برای طرح مد نظر می باشد. خلاقیت در طراحی و چاپ کاتالوگعلاوه بر جذب مخاطب، تاثیر و ماندگاری بیشتری را با خود به همراه دارد.

مزیت ها و ویژگی های چاپ کاتالوگ

یکی از ویژگی های شاخص در چاپ کاتالوگ، اختصاص هزینه و بودجه مورد نیاز در این امر است. از موارد تاثیر گذار در این زمینه هزینه های بسته بندی، ارسال، نوع صحافی، تیراژ، روکش، تعداد رنگ، ابعاد طرح چاپی، جنس و گرماژ کاغذ را می توان ذکر نمود. کاغذ پر کاربرد برای کاتالوگ های چاپی در اغلب موارد کاغذ گلاسه می باشد. همچنین ابعاد و اندازه های A4 در دو نوع افقی و عمودی نیز استفاده گسترده ای در این زمینه دارد. برای افزایش مقاومت و جلوگیری از آسیب طرح می توان به وسیله روکش های سلفون براق، مات یا روکش یو وی این مورد را تحقق بخشید. کاتالوگ به دلیل برخورداری از جلوه های بصری و ویژگی های پویا، با قرار دادن اطلاعات کامل و مفید در اختیار مشتری و جلب نظر او، تا حد زیادی می تواند باعث افزایش فروش در حیطه کسب و کار شود. از کاتالوگ می توان به عنوان یک ابزار تکمیلی تاثیر گذار برای معرفی و ارایه محصول و خدمات به مشتری نام برد. یکی از قانون های بدیهی و مهم بازاریابی، همیشه آماده و حاضر بودن در حوزه کسب و کار است، که این امر با طراحی کاتالوگ مناسب و مفید به خوبی میسر می شود. کاتالوگ باعث جلب توجه مشتریان بالقوه شده و بازدهی و تاثیر گذاری بیشتری نسبت به سایر تبلیغات دارد. بر همین اساس از طراحی و چاپ کاتالوگ به عنوان راهی مؤثر و قابل اطمینان برای ایجاد ارتباط میان مخاطب و مشتری نام برده می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
چاپخانه نقش هنر

بهترین و پیشرفته ترین چاپخانه شهر

چاپخانه به‌عنوان مکانی برای چاپ نوشته ها و کارت هویت کاری و محصولات شما یکی از مهم‌ترین مکان هایی است که بدون اغراق می تواند بر سرنوشت کسب‌وکار و حتی خود شما تأثیر گزارد. زمانی تنها کتاب ها و روزنامه ها و مجلات در چاپخانه چاپ می شدند، زمانی که به کتاب ها به‌اندازه امروز دیده تجاری نداشتند؛ اما امروزه دید به انواع محصولات چاپی تجاری شده است. حتی بهترین و پرمحتواترین کتاب‌ها باید بتوانند به فروش بروند. در این راستا چاپخانه ای که از امکانات مختلفی برخوردار باشد و توانایی ارائه انواع چاپ ها باکیفیت‌ها و تیراژهای مختلف را داشته باشد و بتواند مشاوره های خوبی بدهد، می تواند همان باشد که کمک می کند معجزه زندگی و حرفه شما اتفاق بیفتد، لذا در این راستا سعی بر معرفی انواع روش های چاپ که در چاپخانه انجام می شود داریم. امید است نوشته ما بر انتخاب درست حداقل یک نفر تأثیر مثبت گذارد.

چاپخانه

مزایای یک چاپخانه نمونه

اولین روش چاپ که در اکثریت چاپخانه ها ارائه می گردد و به‌طور عمده برای تبلیغات و انتشارات در تیراژ بالا استفاده می شود. چاپ افست است که جزو چاپ های هم سطح حساب می شود، از زینک به عنوان واسط چاپ استفاده می‌کنند. ایرادی که به این چاپ می گیرند؛ زمان‌بر بودن آن است که به ساخت همین زینک ها بر می-گردد که زمان بر است؛ اما چاپ افست دارای مزایای متعددی هست که در بسیاری از مواقع ایراد آن را میپوشاند؛ کاغذ که یکی از مهم‌ترین متریال های چاپ است محدودیتی در افست ندارد و شما به‌راحتی همه نوع کاغذ را می توانید استفاده کنید. کیفیت چاپ و تنوع رنگ و کیفیت بالا امکان خلاقیت و بلندپروازی را در آن فراهم آورده است. بروشورها و کاتالوگ‌های تبلیغاتی زیبا جزو محصولاتی است که با افست می‌توانند دل هر بیننده ای را ببرند.

یکی دیگر از روش‌های رایج چاپ در چاپخانه، چاپ دیجیتال است. دیجیتال همان روشی است که خواسته بشر امروز که کم‌صبر است و تحمل انتظار را ندارد، همیشه عجله دارد را برآورده می‌کند. سرعت‌بالای چاپ، امکان سفارش یک محصول با تنوع بالا، امکان ویرایش در هنگام چاپ، همان نکات طلایی هستند که چاپ دیجیتال را محبوب کرده است. در چاپ دیجیتال ساخت پلیت و فرایندهایی مانند فیلم و نوردهی حذف‌شده است و طرح چاپی به‌طور مستقیم از نرم افزار به سطح چاپ منتقل می شود؛ همه این موارد سبب شده است که این نوع چاپ توانایی برآوردن خواسته مشتری برای چاپ حتی چندساعته را فراهم کند. چاپ دیجیتال امکان چاپ نمونه را برای شما فراهم می کند تا مانند افست مجبور نشوید؛ حتی اگر در وسط کار پشیمان شدید تا انتها ادامه دهید؛ درنتیجه ضایعات در کار شما کم خواهد شد. ایرادی که به چاپ دیجیتال گرفته می شود، محدودیت چاپ آن است؛ زیرا در تعداد تیراژ بالا صرفه اقتصادی ندارد، ایراد دوم مربوط به کیفیت آن است که از افست پایین تر است.

یکی از کاربردهای گسترده چاپ استفاده از آن در صنایع بسته بندی هست که در چاپخانه صنعتی به‌طور تخصصی انجام می گیرد. چاپ فلکسو از روش‌هایی است که در بسته بندی عمدتاً کاربرد دارد. چاپ فلکسو لترپرس پیشرفته است؛ که تقریباً بر روی هر سطحی که متخلخل نباشد؛ همچون سطوح فلزی، سلفون، کاغذی و پلاستیکی قابل‌استفاده است. در این روش از کلیشه که از جنس ژلاتین و یا لاستیک هست برای چاپ بهره می‌برند.

روش دیگری که در صنایع بسته بندی کاربرد دارد؛ چاپ هلیوگراور است که نوعی از چاپ برجسته است و نام دیگر آن چاپ گود است. این روش در تیراژی که تعداد از 300000 عدد بیشتر است و افست صرف نمی کند استفاده می شود. ازجمله مواردی که با تیراژ بالا چاپ می شوند و روش هلیوگراور برای آن‌ها در چاپخانه انتخاب می‌شو؛ می توان به چاپ اسکناس، نایلون و مقوای بسته بندی اشاره کرد. در تیراژ کم به علت گران بودن گراور سازی این روش مقرون‌به‌صرفه نیست. خالی از لطف نیست، توضیح مختصری درباره گراور سازی بدهیم:

تاریخ گراور به چین بازمی‌گردد که امروزه با پیشرفت تکنولوژی قابل‌استفاده شده است. در چاپ هلیوگراور گراور سازی شامل غلتکی است که معمولاً از جنس مس ساخته می‌شود، در آن قسمت هایی که قرار است روی کاغذ جوهر را منتقل کنند با روش‌های فیزیکی و شیمیایی گود می کنند. سطح غلتک چاپ را به جوهر موردنظر آغشته می کنند و به‌غیراز گودی ها بقیه قسمت ها را با کاردک تمیز می کنند، سپس غلتک با فشار زیاد بر سطح فشرده می‌شود و جوهر به سطح منتقل می شود. امروزه کشورهایی مانند آلمان از طرفداران گراور سازی هستند.

مطمئن هستیم؛ پارچه ها و لباس هایی طرح دار شده با روش چاپی به نام سیلک اسکرین بدون اینکه اطلاعاتی درباره آن داشته باشید را دیده اید. روشی که در چاپخانه صنعتی استفاده می شود و بر روی انواع متریال ها مانند پارچه، بسته های پلاستیکی، شیشه، کاغذ و مقوا و... انجام می شود. درروش سیلک اسکرین از اسلوبی از جنس پارچه توری که در قدیم ابریشم بوده است و امروزه از نایلون و پلی‌استر است بهره می‌برند؛ سطحی مانند پارچه را بر روی کلافی محکم می کنند سپس با ابزاری که تیغه مانند است، مرکب غلیظ را بر روی تور یا همان اسلوب که بر روی پارچه است می کشند، از بخش های نفوذپذیر مرکب به سطح پارچه می رسد و رنگ بدبین ترتیب چاپ می‌شود. برای کارهای هنری خاص هم این روش کاربرد دارد.

چاپ لترپرس به‌عنوان یکی از روش های چاپ برجسته قبلاً در چاپخانه استفاده می شد؛ اما با پیشرفت تکنولوژی همان‌طور که قبلاً هم ذکر شد با چاپ افست و روش های دیگر جایگزین شد. این روش هم هزینه بالایی داشت و هم در تعداد تیراژ محدودیت دارد؛ به‌طوری‌که تیراژ آن در ساعت حداکثر 5000 برگ است.

روش های ذکرشده ازجمله روش‌های متداول در چاپخانه هست که شما بسته به نوع کار خود از آن‌ها بهره خواهید گرفت؛ اما قابل‌ذکر است؛ همه این نوع چاپ‌ها در هر چاپخانه که شما تبلیغ آن را می‌بینید ارائه نمی-شود، هر چاپخانه بر اساس دستگاه هایی که در اختیار دارد روش‌هایی را برای کار خود در نظر گرفته است. همچنین نوع دستگاه و مهارت نیروی کار ازجمله مواردی هستند که بر کیفیت کار تحویلی به شما بسیار تأثیر خواهند گذاشت.

اگر بیشتر فعالیت شما متمرکز بر تبلیغات هست؛چاپخانه مناسب برای شما چاپخانه‌ای است که در آن خدماتی مانند طراحی و ویراستاری در کنار چاپ های دیجیتال و افست حتماً ارائه شود. باید بتواند محصولات چاپی مهمی مانند مهر، ست اداری، کتاب، بنر، کارت ویزیت، کاتالوگ، بروشور، استند و بیلی بورد و مجله هم برای شما چاپ کند، تا در صورت لزوم بر اساس شناختی که از شما دارد و اطلاعاتی که از کارهای که قبلاً برایتان انجام داده دارد، مشاوره های مفیدی بدهد. اگر چاپخانه منعطف نباشد و دلسوزانه کار شمارا انجام ندهد ممکن است تبلیغاتتان نتیجه مطلوبی که انتظار دارید، برایتان به ارمغان نیاورد. قیمت مناسب و ارائه پکیج های مختلف در این زمینه به شما و سرعت عمل از ویژگی های مثبتی است که یک چاپخانه خوب دارد. امیدواریم همیشه بهترین ها بر سر راه شما قرار گیرند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
چاپخانه نقش هنر