چاپ کاتالوگ و چاپ فوری

در این وبلاگ قصد داریم به برسی انواع چاپ کاتالوگ و چاپ فوری بپردازیم و برخی از ویژگی ها آنها را به شما عزیزان بیان کنیم.

۴ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است

دلایل اهمیت و نکات چاپ کاتالوگ

شما با چاپ و ارائه کاتالوگ و یا بروشور می توانید تمام مشخصات شغل و حرفه خود را بطور کامل و گویا به همراه تصاویر با کیفیت به مشتریان خود اعلام نمایید و در صورتی که طراحی زیبا و همچنین چاپ با کیفیت و مرغوب داشته باشد ممکن است سالها نزد مشتریان شما باقی بماند و در مواقع لزوم پس از مدت ها به آن مراجعه کنند و با شما تماس بگیرند.

چاپ کاتالوگ

در چاپ یک کاتالوگ خوب و با کیفیت موارد مهم زیادی وجود دارند که برخی از آنها عبارتند از:

طراحی کاتالوگ

در طراحی کاتالوگ مطالب می بایست بگونه ای قرار گیرند که علاوه بر رساندن هدف کاتالوگ بیننده را در مطالعه تمامی موارد کاتالوگ تشویق نماید که البته در این راه چاپ و نوع چاپ کاتالوگ نیز بی تاثیر نیست.

صفحه بندی و فرم بندی صحیح کاتالوگ

یعنی قبل از چاپ کاتالوگ شما باید به گونه ای طراحی شود که پس از چاپ کاتالوگ در ترتیب کردن صفحات با مشکل مواجه نشویم. همچنین ویراستاری کاتالوگ و کنترل مارجین های برش و نکات کنترلی قبل از چاپ کاتالوگ شامل همین بخش می باشد.

چاپ کاتالوگ

مهمترین قسمت پیدایش یک کاتالوگ ماندگار چاپ آن می باشد که اگر رنگهای نا مرغوب استفاده شود و رنگها را نتوان بدرستی بر روی هم قرار داد نتیجه نهایی یک کاتالوگ نا مرغوب می شود که کسی حتی میل مطالعه آن را هم پیدا نمی کند پس استفاده از رنگهای شفاف و بسیار با کیفیت آلمانی و چاپ بوسیله دستگاه چهار رنگ همزمان می تواند شما را به هدف نهایی یعنی یک کاتالوگ زیبا و چشم نواز نزدیک نماید.

روکش جلد و یا صفحات داخلی کاتالوگ

اگر نیاز به روکش وجود دارد استفاده از روکش با کیفیت و مرغوب تفاوتی نمی کند که سلفون باشد یا UV در هر حال نتیجه کار می بایست رضایت شما مشتری گرامی را جلب نماید. انواع روکش عبارت است از:1- سلفون براق سرد 2- سلفون مات سرد 3- سلفون براق حرارتی 4- سلفون مات حرارتی 5- UV براق 6-UV مات

صحافی، برش و خط تاهای کاتالوگ

آخرین مرحله مربوط به صحافی مناسب، با کیفیت و دقیق، برش لبه های دقیق به گونه ای باشد که لبه های کاتالوگ دقیقاً بر روی هم قرار گیرند و خط تا ها دقیق و در محل مناسب خود باشند


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
چاپخانه نقش هنر

چاپ فوری یا چاپ دیجیتال

در سال  های اخیر می توان از چاپ دیجیتال  به عنوان چاپ فوری یاد کرد. علت تفاوت این را میتوان به صورت زیر بیان نمود:

1- فرآیند چاپ دیجیتال را میتوان به دلیل کاهش زمان یکی از روش های چاپ فوری محسوب شود . 

2- در چاپ دیجیتال هزینه چاپ براساس تعداد نسخه های چاپی محاسبه نمی شود.

3- به دلیل اینکه در چاپ دیجیتال کاغذ و مواد شیمیایی کمتر مصرف می شود، موجب صرفه جویی در هزینه ها می شود.

4- چاپ دیجیتال قابلیت چاپ فایل های متفاوت را دارد زیرا در این روش از پلیت استفاده نمی شود.



ویژگی ها ی چاپ فوری

چاپ در تیراژهای محدود: در چاپ فوری یا به تعبیری همان چاپ دیجیتال به دلیل حذف پلیت و چاپ مستقیم از طریق کامپیوتر و امکان کالیبراسیون دستگاه، امکان چاپ در تیراژ پایین وجود دارد و برای تیراژهای بالا قابل استفاده نیست. 

این نوع چاپ در کوتاه ترین زمان ممکن صورت می گیرد بطوری که متقاضی می تواند با توجه به نیاز خود در کوتاه ترین زمان ممکن سفارشات را تحویل بگیرد.

چاپ شخصی شده: در چاپ فوری هر کدام از سطوح چاپی امکانات متفاوتی با سطوح چاپی قبلی دارند. برای مثال که می توان کارت تبریک های شخصی شده با تصاویر متفاوت را با طرح ها ی متنوع چاپ نمود. 




انواع روش ها ی چاپ فوری :

انواع روش های چاپ فوری بر اساس تکنولوژی دیجیتالی که مورد استفاده قرار می گیرد، به گروه های اصلی زیر تقسیم می شود:


روش جوهرافشان: در این روش از دستگاه ها ی متنوعی برای چاپ استفاده می شود که انواع پرینترهای رومیزی را در بر می گیرد. در دستگاه جوهر افشان، اطلاعات دیجیتال به وسیله مرکب های مایع به طور مستقیم روی کاغذ چاپ می شوند. 

در این روش به محمل میانی برای انتقال تصاویر نیازی نیست و مرکب بطور مستقیم توسط یک هد روی سطوح چاپی منتقل می شود. به همین دلیل روش جوهر افشان به عنوان اصیل ترین روش چاپ فوری دیجیتال محسوب می شود. 

ناگفته نماند که سرعت چاپ در این شیوه نسبت به سایر شیوه ها ی چاپ فوری پایین می باشد، به همین دلیل امکان به کارگیری این شیوه در تیراژهای بالا وجود ندارد. 



روش الکتروفتوگرافی: در این روش چاپ از دو نوع مرکب جامد پودری یا مایع استفاده می شود. سرعت چاپ در این روش نسبت به روش جوهر افشان بالاتر است.


روش تونری: در این روش، چاپ از طریق باردار کردن درام چرخانی توسط شعاع نور لیزر و ذوب شدن تونرهای روی سطح کاغذ، انجام می شود. مراحل چاپ تونری عبارتند از تصویرنگاری، انتقال تونر، مرکب زنی، تثبیت تونر و پاکسازی درام. 

سرعت این روش نسبت به سیستم ها ی قبلی بالاتر است که می تواند تصاویری را که از ذوب شدن پودر رنگ روی کاغذ به وجود می آیند را ایجاد نماید. روش چاپ تونری به دلیل سرعت بالا، مصارف صنعتی پیدا کرده و از کارآمدترین سیستم های چاپ فوری محسوب می شود.


روش دیجیتال مرکبی: در این شیوه از مرکب های رنگی استفاده می شود که برای کارهای پرتیراژ رایج است. خروجی این دستگاه ها دارای کیفیت بسیار بالایی است. دستگاه دیجیتالی مرکبی به دلیل پیچیدگی تکنولوژی، از گستردگی سیستم های تونری برخوردار نیست. 

از مزایای منحصر به فرد این دستگاه چاپ می توان به امکان استفاده از رنگ های اسپات (Spot) به صورت کانال های رنگی مجزا و یا چاپ 6 رنگ HI-FI اشاره نمود.


روش دیجیتال نوری یا پرتوی؛ در این روش چاپ تصاویر مورد نظر از طریق شعاع های نوری که روی کاغذهای ویژه و حساس تابیده می شوند، صورت می گیرد. این شیوه به دلیل سرعت بسیار بالا در لابراتورهای عکاسی کاربرد فراوان داشته و از کیفیت چاپی خوبی نیز برخودار است.



روش حرارتی؛ در این شیوه از کاغذهای حساس به حرارت استفاده می شود که حرارت ناشی از ماتریس ها ی حرارتی با ایجاد فعل و انفعالات شیمیایی بر روی سطوح کاغذ، عمل چاپ را انجام می دهد. 

استفاده از این شیوه در دستگاه های کوچک مانند فکس بسیار رایج است. 


روش تصعید رنگ؛ در این روش، مواد رنگی بر روی سلفون هایی قرار دارند که پرتوهای گوناگونی مانند لیزر و یا ماتریس های حرارتی، رنگ را از روی نوارهای سلفون تبخیر و سپس بر روی کاغذ چاپ می کنند. 

از جمله مزایای این روش، استفاده از آن در لابراتوارهای عکاسی برای چاپ عکس با ابعاد کوچک می باشد و تنها مشکل این روش قیمت بالای چاپ می باشد.


مارکرهای لیزری: این روش بیشترین کاربرد را در صنایع تولیدی دارد و به دلیل استفاده کاربرد مناسب برای درج اطلاعات، بیش از گذشته استفاده می شود. در روش چاپ مارکر اشعه لیزر، با سوزاندن تصویر بر روی سطوح مورد نظر چاپ ایجاد می شود. چاپ فوری و سریع از جمله ویژگی ها ی منحصر به فرد این روش محسوب می شود.



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
چاپخانه نقش هنر

تاریخچه صنعت چاپ

چاپ به احتمال زیاد  از کلمه chappn (چاپنا) که ریشه در کلمه‌ای هندی دارد گرفته شده است. ولی عده ای معتقدند که از «چاو» مقولی گرفته شده است «چاو ، نام نوعی پول در عصر ایرانیان بوده است). از لغات دیگری که برای چاپ بکار رفته می توان به «طبع» و «باسعه» اشاره کرد

یکی از مهمترین اختراع های چینی‌ ها کاغذ‌ بود و خوشبختانه از طریق ایران به دنیا شناسانده شد و دومین اختراع، اختراع صنعت چاپ بوده است. از قرن‌ چهارم‌ میلادی‌ می ‌توان چاپ را در چین پیگیری کرد، هرچند که قدیمی ‌ترین کاغذ‌ چاپی‌‌ موجود طوماری است که در موزه بریتانیا نگهداری می ‌شود و متعلق به یک سوترای بودایی است‌ که‌ به‌ احتمال‌ متعلق به سال 868 باشد.

همواره افرادی تلاش کردند که مُهر را مقدم بر چاپ بدانند، ولی چاپ‌ از‌ این‌ نظر که به معنی نشر و پراکنده کردن یک آگاهی با تیراژ وسیع ‌تر است بر‌ مهر‌ تقدم دارد. سپس صنعت چاپ از چین به کره و ژاپن منتقل شد. شوتوکو‌ ملکه‌ ژاپن‌ بین سال‌ های 746 تا 777 میلادی بیش از یک میلیون برگ دعاهای بودایی را‌ منتشر‌ کرد. از دوره فاطمیان، ایوییان و مملوکان در کشورهای سوریه و مصر آثاری از چاپ‌ می ‌بینیم‌ که‌‌ به صورت حواله پول، کارت بازی، و طرش (ادعیه کاغذی که بیشتر زائران مکه از آنها‌ استفاده‌‌ می ‌کردند و دعاهایی که همراه خود می ‌بردند) وجود دارد.

شاید قدیمی ‌ترین اثر چاپی که در ایران به آن‌ اشاره‌ شده‌، مربوط به دوره مغولان باشد. البته نام آن شبیه کلمه چاپ‌ بود‌، چاو که تکنیکی برای نشر پول کاغذی در دوره مغولان یعنی در سال 693 هجری‌ بود‌ و کلیشه‌ هایی که برای این چاپ استفاده می‌شد چوبی یا مسی بودند. به‌ هر‌ صورت چاو که در دوره مغولان‌ منتشر‌ شد‌ در ایران دوامی نیاورد و بازار ایران آن‌ را‌ تحمل نکرد، زیرا مردم ایران با سکه و طلا آشناتر بودند.

تعریف چاپ impression 

چاپ به معنی اعم ، فن و صنعت تکثیر صورت نقوش دو بعدی «حروف ، ارقام ، خطوط و تصاویر) بوسیله انداختن اثر این نقوش بر روی کاغذ ، پارچه یا مواد دیگر و بالاخص چاپ مواد خواندنی بر روی کاغذ است.
در واقع چاپ کردن و پخش کردن (چاپخش) ، پخش عمده ای معنای قلمرو نظر را دربر می گرفت. اما دیگر چاپ مهمترین ابزار نشر نیست و جای خودش را به اشکال دیگری داده است

 

تاریخچه صنعت چاپ

قوانین رایج در‌ چین‌ برای چاپ اسکناس، این بود‌ که‌ شخص طلا‌ و سکه‌ خود‌ را به خزانه‌ دولتی می‌ سپرد و در‌ ازای‌ آن چاو می ‌گرفت و آن را رد و بدل می‌ کرد، به این دلیل که‌ ما‌ ایرانیان‌ عادت نداشته و نداریم که دیگران‌ مخصوصا دستگاه حکومتی از‌ دارایی‌ ما مطرح گردند این شیوه‌‌ را‌ مناسب نمی‌ دانستند. این کار امور را تسهیل می ‌کرد و رشید الدین فضل اللّه یکی‌ از‌ کسانی بود که از آن‌ بسیار‌ تعریف‌ می ‌کرد، ولی مشخص‌ است‌ که صرّاف‌ های ایرانی خیلی‌ دوام‌ نیاوردند و آن‌ را نپسندیدند و کاری کردند که شکست خورد.

اماکنی که چاو‌ را‌ منتشر می ‌کردند‌ در‌ متون‌ دوره مغول مثل «تاریخ‌ وصاف» چاوخانه‌ نامگذاری شد و بعدها که فن چاپ بوجود آمد برخی گمان کردند که چاپ‌ همان‌ چاو است که‌ شاید نباشد.

اما‌ به ‌هر حال‌، اختراع‌ صنعت‌ چاپ‌ به صورت نوین‌ بنام‌ گوتنبرگ آلمانی ثبت شد. چاو و چاپ چینی در دنیا منتشر شد و قبل از این ‌که دوباره به‌ دست‌ ما‌ ایرانی‌ ها برست پیروان ادیان‌ یهود، مسیحی و به ویژه‌ ارمنی ‌ها‌ کمک‌ کردند‌ که‌ زبان‌ فارسی و فرهنگ ایرانی منتشر شود ولی‌ نه در ایران و توسط ایرانیان. اولین متن فارسی که منتشر شد معروف به «پلی گلوت ‌[چند زبانه‌] والتن» یک تورات پنج ‌زبانه بود‌ که یکی از زبان‌ های آن فارسی است و در سال 1541 در چاپخانه یهودیان استانبول چاپ شد. اولین کتابی که به زبان فارسی چاپ شد توسط «لودوویکو دودیو» در ایتالیا بود‌ که‌ در سال 1628 داستان مسیح را چاپ کرد. اولین چاپخانه ارمنی در سال 1511 در ونیز ساخته شد.

اولین چاپخانه در‌ اروپا‌ متون فارسی را منتشر کردند و شاید اواخر دوره صفویان بود که‌ اولین چاپخانه‌ های اروپایی وارد ایران شد. اولین چاپخانه ایرانی دوره صفویه، متعلق‌ به‌ ارمنی‌ ها بود که چاپخانه ‌ای کوچک‌ بود‌. یکی از کشیش‌ های کلیسای ارمنه به ونیز فرستاده شد و بعد از گذراندن دوره ‌های آموزشی به ایران بازگشت و تعدادی از اوراق دعای مسیحی را به‌ زبان‌ ارمنی‌ و سه عنوان کتاب‌ چاپ‌ کرد، که در حال حاضر در موزه کلیسای وانگ تعدادی از آن و همچنین‌ یک دستگاه چاپ اولیه موجود است، این کار اگرچه در ایران انجام شد ولی چاپ فارسی نبود‌. چاپ‌ فارسی قبل از این ‌که به ایران برسد به مناطق حاشیه ‌ای ایران رسید و از آن طریق به ایران‌ نفوذ کرد، یعنی از عثمانی توسط دولت عثمانی که از اروپایی ‌ها گرفته بودند‌.

 

روش های چاپ

در واقع این تقسیم بندی به شکل زیر است :

1. چاپ تماسی که خود شامل دو نوع تماسی و غیر مستقیم می باشد.

2. غیر تماسی.

بنابراین برای هر کدام از این بخش ها موارد چاپی مختلفی می تواند وجود داشته باشد. در ادامه به شرح هر کدام خواهیم پرداخت.

اما بهتر است قبل از اینکه روش های مختلف چاپ را مورد مطالعه قرار دهیم، نگاهی داشته باشیم به کل فرآیند چاپ. منظور از فرآیند چاپ، تمام روش ها و عملیاتی است که باید انجام گیرد تا پروژه از یک نقطه شروع و پس از طی مراحل به یک نقطه پایان برسد.

در صنعت چاپ، کل فرآیند چاپ و نشر و بسته بندی به سه بخش اساسی تقسیم می شود :

پیش از چاپ

•         چاپ

•         پس از چاپ

بنابراین برای همه روش های چاپی یک مرحله به نام پیش از چاپ وجود دارد. به زبان ساده باید عکاسی، طراحی، چیدمان و … به یک حامل مرکب (پلیت یا فرم چاپ) تبدیل شوند (مانند زینک، کلیشه، سیلندر و …). به عبارت کلی تر آماده سازی برای چاپ.

حال این آماده سازی برای هر چاپی چگونه باید انجام شود؟

در زمان های نه چندان دور این آماده سازی با استفاده از امکانات محدود و بیشتر به صورت یک فرآیند دستی انجام می گرفت (روش سنتی یا آنالوگ) زمان طولانی تولید و خطاهای انسانی و ابزار در هر بخش تولید مشکلات بسیار زیادی را شامل می شد که تأثیر آن در بخش های دیگر به خوبی قابل رویت بود.

هم اکنون با رشد بسیار سریع فن آوری تقریباً تمام این مراحل آماده سازی می تواند با استفاده از سیستم هایکامپیوتری (دیجیتالی) انجام شود.

در روش های غیر تماسی، به دلیل عدم نیاز به حامل مرکب (پلیت یا همان فرم چاپ) مراحل آماده سازی وجود ندارد. (مانند چاپ دیجیتال)

 

 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
چاپخانه نقش هنر

چاپ افست

 

همانطور که می دانید امروزه روش های مختلف چاپ وجود دارد که در کنار چاپ دیجیتال و چاپ های دیگر، چاپ افست نیز از استقبال بی نظیری روبرو شده است! از این رو می توان گفت: چاپ افست به نوعی از چاپ گفته می شود که دو ویژگی اساسی با چاپ دیجیتال دارد، اول اینکه این چاپ، در تیتراژهای بالا انجام می شود و چاپ بر روی کاغذ نامیده می شود و ثانیا در چاپ افست رنگ ها بسیار زنده و واقعی هستند، چرا که چاپ افست بر مبنای رنگ های CMYK رنگ ها را انتخاب کرده و هر رنگ را به طور جداگانه چاپ کرده و در نهایت ترکیب رنگ اتفاق می افتد. این نوع چاپ به دلیل هزینه ای پایین تر از چاپ دیجیتال، بیش از پیش مورد استقبال قرار گرفته و امروزه در اکثر چاپخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد. اگر می خواهید بیشتر با چاپ افست و مزایای این چاپ و همچنین کاربرد آن آشنا شوید، با ما همراه باشید.

چاپ افست و انواع دستگاه چاپ افست!

چاپ افست یکی از انواع چاپ است که در تیتراژهای بالا، چیزی در حدود 10 درصد قیمت چاپ را کاهش می دهد و بسیار مقرون به صرفه تر از تیتراژهای پایین است، به همین دلیل از چاپ دیجیتال برای چاپ های با تیتراژهای پایین استفاده می شود. دستگاههای چاپ افست نیز در انواع مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال، تعدادی از دستگاه های چاپ وجود دارند که صرفا یک ستون رنگ داشته و در هر بار چاپ توانایی چاپ یک رنگ را دارند. در مقابل دستگاههایی هم وجود دارد که دو رنگ و چهار رنگ و همچنین رنگ های ساختگی را هم انجام می دهند.

مزایای استفاده از چاپ افست؟

چاپ افست یکی از بهترین روش های چاپی است که اگر در تیتراژهای بالا صورت گیرد بسیار مقرون به صرفه و کم هزینه می باشد. رنگ ها شفاف و زنده هستند و پس از چاپ با دست کشیدن روی سطح کار، رنگ ها پاک نمی شود. همچنین این نوع چاپ، از تکنولوژی پیچیده ای برخوردار است که از سه استوانه برای چاپ هر رنگ استفاده می شود و بلعکس چاپ دیجیتال، مراحل قبل از چاپ همانند لیتوگرافی و مابقی مراحل آماده شدن برای چاپ را دارد، بنابراین زمان طولانی تری را برای چاپ طی خواهد کرد و این یکی از تفاوت های اصلی چاپ افست با چاپ دیجیتال است که مراحل چاپ ان طولانی تر خواهد بود.

کاربرد چاپ افست

مسلما شما هم کاتالوگ ها و بروشورهای تبلیغاتی را دیده اید که امروزه در هر جایی دیده می شوند، این ابزارهای تبلیغاتی نمونه ای از چاپ افست می باشند که این روزها به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند. چاپ افست به نوعی از سیستم چاپ گفته می شود که برای چاپ کاتالوگ، چاپ بروشور، چاپ کارت ویزیت و چاپ پوستر مورد استفاده قرار می گیرد.

ابعاد ماشین های چاپ افست

ماشین های چاپ افست در ابعاد مختلفی وجود دارد، منتها از آنجایی که چاپ افست در تیتراژهای بالایی انجام می شود باید ارزیابی کرد که کدامیک از آنها برای مشتری مقرون به صرفه تر خواهد بود. به عنوان مثال برای چاپ تراکت و سربرگ دستگاه چاپ افست با ابعاد کوچک نیز مناسب است و برای کارهای بزرگتر می توانید از ابعاد دیگری استفاده کنید.

چاپخانه نقش هنر

قطعا برای انجام کارهای چاپی بایستی یک چاپخانه خوب و مناسبی را پیدا کرد. چاپخانه نقش هنر با برخورداری از دستگاههای چاپ قدرتمند و چاپ انواع کارهای تبلیغاتی توانسته رضایت مشتریان زیادی را به خود جلب کند. اگر می خواهید کاتالوگ، بروشور، پوستر، کارت ویزیت و دیگر ابزارهای تبلیغاتی خود را با بالاترین کیفیت چاپ کنید، پیشنهاد می کنیم از چاپخانه هنر بهره مند شوید و کارهایتان را به آنها بسپارید.

تفاوت چاپ افست با چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال و چاپ افست هر دو از روش های پرمخاطب در صنعت چاپ به شمار می آیند که چاپ دیجیتال امکان چاپ در تیتراژ پایین را هم به مشتری می دهد، درحالیکه چاپ افست صرفا در تیتراژهای بالا کم هزینه و مقرون به صرفه است. سرعت و کیفیت چاپ افست بالاست و رنگ ها را زنده تر نشان می دهد. همچنین در این روش علاوه بر 4 رنگ، می توانید از رنگ های اضافه هم استفاده نمایید. منتها چاپ دیجیتال در مصرف کاغذ و در نتیجه در آلودگی محیط زیست نقش مهمی را ایفا می کند که می توان گفت از این جهت اهمیت بالایی دارد.

 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
چاپخانه نقش هنر