کاتالوگ چیست؟

کاتالوگ در بر گیرنده حجم بسیار زیادی اطلاعات مفید از یک سری خدمات و محصول می باشد که توسط یک سری موسسات یا شرکت ها تهیه می گردد تا نکات و اطلاعات مهمی را در قالب خدمات و محصولات خود  در اختیار مشتریان خود قرار دهد.

در اصل یکی از اهمیت های مهم چاپ کاتالوگ این است که رابط مستقیم تولید کننده محصول یا ارائه دهنده خدمات  و مشتریان می باشد. چاپ کاتالوگ معمولا برای شرکت هایی مناسب است که یا مسئول پخش محصولات می باشند و یا حجم بالایی خرید یا استفاده از آن خدمات را دارند. کاتالوگ ها معمولا به صورت محدود چاپ و توضیع می گردد. یکی از دلایل چاپ کاتالوگ ها در جوامع امروزی این است که با افزایش سرعت انتقال مفاهیم محصولات و کاهش زمان آن موجب رونق تجارت های مختلف می شود. این رونق زمانی احساس شد که با رشد محصولات و خدمات متفاوت، دیگر محصولاتی مانند تراکت و بروشور به دلیل مشکلات فراوان مانند داشتن هزینه بالا و عدم پاسخگویی مناسب با توجه به نیاز مشتریان از چرخه تجارت جهانی کنار گذاشته شد. طراحی وچاپ کاتالوگ نزدیک به یک دهه است که در تجارت های مختلف به یک امر متداول وعادی انجام می شود . اغلب شرکت ها با تغییر رویکرد های خود دست به ارائه نوعی متفاوت از گرافیک که در برگیرنده نکات اساسی، بخش کوچکی از آموزش و تبلیغات است پرداخته اند . با گسترش استفاده از کاتالوگ در جوامع بین المللی به جایی رسیدیم که در صورتی خدمات یا محصولاتی بدون کاتالوگ ارائه شود هیچ جایی در بازار فروش و ارائه خدمات نخواهد داشت. کاتالوگ ابزار مناسبی است تا مخاطبین را راغب به خواندن و دیدن تصاویر در جهت شناخت بالاتر محصولات و خدمات، در زمان کوتاهتری کنند.

گاتالوگ ها در ابتدا به صورت بسیار ساده و تک صفحه ای و بسیار شبیه به بروشور ها بودند که اغب ابعاد استاندارد و مناسبی نداشتند . میتوان ازفرانسه به عنوان یکی از اولین کشور هایی که اقدام به چاپ کاتالوگ نمود نام برد. در ابتدا کاتالوگ ها اغلب از دوصفحه تشکیل می شدند که در برگیرنده متن ها و تصاویر گرافیکی بودند تا مفاهیم را به مخاطبین بازار هدف خود جهت شناساندن تولیدات و خدمات  بهتر آشنا کنند. 

طراحی کاتالوگ حرفه ای 

کاتالوگ حرفه ای به دو گونه متفاوت در مورد ویژگی های محصولات و خدمات شرکت ها صورت می گیرد :

طراحی کاتالوگ به صورت چند محصولی 

 طراحی کاتالوگ به صورت تک محصولی


هفت مرحله برای  طراحی کاتالوگ :

مرحله اول:در ابتدا امر به معرفی لوگو، برند یا نام و رویکرد شرکت و یا کارخانه در ابتدای کاتالوگ

مرحله  دوم: معرفی گواهی نامه ها ،استانداردها و افتخارات شرکت و نیز ایزوها CE  می پردازند

مرحله سوم: معرفی و شناساندن انواع خدمات و محصولات

مرحله چهارم: ارائه اطلاعات دقیق و جامع و راهنمایی درست جهت آشنایی مخاطبین با مشخصات فنی و خدمات ارائه شده، قابلیت های ویژه و ایجاد وجه تمایز نسبت به تولیدات دیگر رقبا.

مرحله پنجم: اضافه نمودن تصاویر جذاب و کاربردی و متن به طراحی کاتالوگ و انتخاب درست از  کلمات جهت ترقیب مخاطبین به خرید.

مرحله ششم: با توجه به مقایسه کاتالوگ تجارت  شما با دیگر رقبا یکی از مهمترین نکات، استفاده از اطلاعات دقیق و کامل و مورد نیاز مشتریانتان  در طراحی کاتالوگ می باشد

مرحله هفتم: افزودن اطلاعات کامل جهت تماس یا دسترسی مخاطبان به شما مثل: نشانی شرکت، نشانی سایت، پست الکترونیکی شرکت، شماره ی تماس، شماره فکس و ...

برخی از ویژگی های مهم طراحی و چاپ کاتالوگ  مناسب :

قابلیت حمل و نقل آسان برای استفاده از  کاتالوگ

داشتن یک خلاصه مفید و کاربردی در کاتالوگ

استفاده از تصاویر مناسب جهت برقراری ارتباط بصری در طراحی کاتالوگ

متناسب بودن تصاویر و نوشتاربرای درک بیشتر در کاتالوگ

طراحی و چاپ کاتالوگ حرفه ای عامل ایجاد پیوند میان برند و بازار هدف