نقش رنگ و تاثیر آن در طراحی و چاپ کاتالوگ ( قسمت اول)

 

کاتالوگ ها و بروشور ها به عنوان یک ابزار پر قدرت  تبلیغاتی به حساب می آیند که بیشترین ارتباط آنان با مشتریان از لحاظ بصری می باشد

مهمترین نکته در ارتباط بصری با دیگران، نقش تاثیر گذاری تصاویر با مخاطبان می باشد که انتخاب رنگ از اهمیت افزونی دراین ضمینه  بر خوردار است

در این مقاله به بررسی نقش رنگ ها در ایجاد ارتباط با مشتریان و بعد های روانشناسی آن صحبت خواهیم کرد

با توجه به علم روان شناسی رنگ ها مفاهیم و معنا های متفاوتی دارند مانند در بر گیرنده سن، حرفه، علایق شخصی و ... که همه این موارد در طراحی کاتالوگ ها و چاپ آن بسیار تاثیر گذار می باشند

قبل از طراحی بسته های تبلیغاتی بصری مانند کاتالوگ ها و بروشور ها  در ابتدا باید با انتخاب یک رنگ مناسب که در بر گیرنده نوع خدمات و محصولات ما باشد بپردازیم تا با توجه به علم روانشناسی بتوانیم بر مخاطبان خود تاثیر مناسب را بگذاریم

حال به برریس چند نمونه از رنگ های پر استفاده و مهم در صنعت چاپ می پردازیم

 

مشخصات  و ویژگی های رنگ سبز:

 

در علم روان شناسی رنگ سبز از طبیعت سر چشمه می گیرد و به عنوان یکی از بهترین رنگ ها برای پردازش مغز می باشد رنگ سبز به دلیل  آرامش بخش بودن معمولا در محیط های که نیاز به  آرامش و جمعی دوستانه استفاده می شود و در نماد ملت ها به عنوان  نماد شانس  سخاوت صلح جای دارد

رنگ سبز نماد:

جوانی ، آرامش ، استحکام ، خوش شانسی، صلح، طبیعت ، رشد و شکوفایی ، حیات 

 

 

مشخصات و ویژگی های رنگ آبی:

 

در علم روانشناسی رنگ آبی را نمادی از آرامش و سکون  می دانند . رنگه آبی به دلیل داشتن طول موج بلند از فواصل دور نیز قابل رویت است

استفاده از رنگ آبی  در چاپ کاتالوگ ها به شما کمک می کند تا مخاطبانی که در خواندن آن عجله دارند را دعوت به آرامش کنید. رنگ آبی پر رنگ یا همان سرمه ای معمولا در لوگو ها ی شرکتی استفاده می شود این رنگ بیشتر کاربرد جذب کنندگی دارد

رنگ آبی نماد :

آب، خنکی، آرامش، اعتماد، و راستگویی می باشد


 

مشخصات و ویژگی های رنگ قرمز :

در علم روان شناسی رنگ قرمز نمادی از هیجان می باشد رنگ قرمز جزو الین رنگ هایی است که مغز در اولین رویت به پردازش آن می پردازد

اسفاده از رنگ قرمز در چاپ کاتالوگ ها باعث ایجاد احساس فوریت در آن قسمت کند

رنگ قرمز نماد :

خطر ، عصبانیت، هیجان ، سرعت ، سختی

 

 

در این مقاله به بررسی سه نمونه از رنگ های پر کاربد در صنعت چاپ و تبلیغات بصری مانند چاپ کاتالوگ و.... پرداختیم و در قسمت بعدی به بررسی دیگر رنگ ها می پردازیم