چاپ کاتالوگ

کاتالوگ دفترچه ای است که توسط عکس، مطلب و... محصول و خدمات شرکت ها و کارخانه ها را به مشتریان معرفی می کند و باید توجه کرد هرچه کیفیت کاتالوگ ها بهتر باشد باعث جلب نظر بیشتر مشتری می شود. مطالب و عکس هایی که در هر کاتالوگ استفاده می شود بسته به میزان سهولت و یا دشواری کالا تولید شده و یا خدمات ارائه شده توسط تولیدکنندگان است. هرچه محصول ساده تر باشد میزان عکس و متن قرار گرفته در کاتالوگ کمتر و فهم آن برای مشتری آسان تر می شود. مشتریان برای رفع نیازهای خود در زمینه های متفاوت به دنبال بهترین تولیدکننده می گردند تا بتوانند خریدی مناسب را از بهترین تولیدکننده داشته باشند پس در این میان تولیدکنندگان می توانند با تدوین و تهیه کاتالوگی خوب، آسان، قابل درک و مجذوب کننده مشتری را از خدمات و محصولات خود آگاه و به آن کمک کند تا بتواند بهترین تصمیم گیری را در خرید خود داشته باشد. هر تولید کننده کاتالوگ مختص کار خود را ارائه می دهد مثلا یک شرکت تولید کننده وسایل صوتی و تصویری در کاتالوگ خود محصولاتی که تولید می کند را در قالب عکس و مطلب گردآوری می کند و در دسترس مشتریان قرار می دهد.

 

ویژگی یک کاتالوگ خوب را بررسی میکنیم:

 

1.      دارای قابلیت حمل آسان و راحت و همچنین خوانایی و آسانی محتوا برای سرعت بخشیدن به مطالعه مخاطب

2.      درج حقایق درباره کالا و خدمات به دور از اغراق و در رعایت صداقت در نوشتن مطالب

3.      تدوین کاتالوگ باید به گونه ای باشد تا باعث توجیح کامل مشتری شود و هیچ نکته مبهمی برایش باقی نگذارد

4.      کاتالوگ مطالب و توضیحات جامع تر و کامل تری نسبت به دیگر اطلاع رسان ها نظیر بروشور دارد

5.      در کاتالوگ محدودیت صفحات وجود ندارد و در هر چند صفحه می تواند چاپ شود

6.      توازن و تناسب بین عکس و مطلب در کاتالوگ بسیار حائز اهمیت است

7.      در کاتالوگ ها اصولا به علت ایجاد جذابیت بیشتر برای مخاطبین از چهار رنگ استفاده می شود

8.      می توان برای زیبا کردن و جذابیت بیشتر کاتالوگ از روکش سلفون و یا یووی در تولید آن استفاده کرد

 

تفاوت ها و شباهت های کاتالوگ و بروشور:

باید در نظر داشت که کاتالوگ ها و بروشورها بستر بسیار مهم و تاثیر گذاری در ارائه خدمات و تبلیغات برای مخاطبان نسبت به مجلات و روزنامه ها دارد. زیرا هم دسترسی راحت تری میتوان به کاتالوگ ها و بروشورها داشت و هم توضیحات آن کامل تر و تخصصی تر است. دیگر شباهت این دو نوع در چاپ شدن هردو بر روی کاغذ است. اندازه و سایز کاتالوگ و بروشور را می توان براساس سلیقه مشتری تنظیم نمود.

اما کاتالوگ نسبت به بروشور از صفحات بیشتری تشکیل شده پس در این صورت می توان اطلاع رسانی بیشتری نسبت به بروشور داشته باشد و توضیحات کامل تری را برای آگاهی بیشتر مشتریان در متن خود قرار دهد و همچنین از لحاظ ظاهری کاتالوگ کیفیت بیشتری و بهتری نسبت به بروشور دارد.

کاتالوگ