کاتالوگ

 

مقدمه:

باتوجه به پیشرفت روز افزون دیجیتال مارکتینگ و تاثیر بسیار مثبت آن در تبلیغات و جذب مخاطب مورد نظر  همچنان طراحی کاتالوگ از اهمیت بسیاری برخوردار است و در زمینه تبلیغات و ارائه خدمات و محصولات به مشتریان بسیار حائز اهمیت است.

کاتالوگ دفترچه ای است به منظور یک راهنمای تجاری در زمینه ارائه اطلاعات و توضیحات کامل و جامع در ارتباط با کالاهای ارائه شده و همچنین جذب مخاطب و مشتری برای شرکت تولید کننده می باشد و فروشنده توسط کاتالوگ به معرفی کالا، محصولات و خدمات مجموعه خود به مخاطبان می پردازد، که طراحی یک کاتالوگ بسیار حرفه ای و جذاب برای یک شرکت باعث بالا بردن اعتبار یک مجموعه و شرکت می شود.

باید در نظر داشت که طراحی یک کاتالوگ خوب بسیار در پیشرفت یک کسب و کار می تواند تاثیر گذار باشد،  پس با ارائه آن در شبکه های اجتماعی می توانید باعث جذب بیش از پیش مخاطبان و مشتریان خود برای محصولات و خدمات ارائه شده توسط مجموعه خود شوید.

اینک موارد اولیه مورد توجه در ارتباط با طراحی یک کاتالوگ را باهم بررسی می کنیم:

هدف از طراحی کاتالوگ:

·         توضیحاتی در ارتباط با سوابق کاری شرکت

·         مجموعه ای از اهداف در نظر گرفته شده برای شرکت

·         معرفی محصولات، کالا و خدمات ارائه شده توسط شرکت

·         توضیحاتی در رابطه با راه های ارتباطی با پشتیبانی و مسئولین پاسخگو در شرکت

در گام نخست با مشخص کردن هدف خود و در نظر گرفتن خواسته ‌های مشتریان می‌ توان یک کاتالوگ بسیار جذاب و تاثیر گذار برای مخاطبین طراحی کرد. 

 

ایجاد ایده برای طراحی یک کاتالوگ:

در ابتدا با تماشا کردن کاتالوگ‌ های شرکت‌ ها و مجموعه‌ های موفق دیگر، می ‌توانیم یک طرح اولیه از طراحی مورد نظر را در ذهن خود بسازیم و یک پیش زمینه از کاتالوگ مناسب و ایده‌آل خود ایجاد کنیم و با نوشتن طرح مورد نظر خود و در اختیار قرار دادن آن به طراح گرافیست می توانیم به طور مناسب‌ تر و راحت تری نظرات و ایده ‌های خود را به طراح منتقل کنیم تا از به هدر رفتن زمان و هزینه اضافی جلوگیری شود.

 

نوع و اندازه یک کاتالوگ:

نوع و اندازه یک کاتالوگ بسته به جایگاه کاربری آن متفاوت است، مثلا طراحی کاتالوگ برای یک جواهر ساز نسبت به طراحی کاتالوگ برای یک برند لوازم برقی بسیار متفاوت است و هر کدام خواهان ظرافت کاری خاص خود هستند و در هر کدام از آن پارامتر های اجرایی با یکدیگر تفاوت دارد. همچنین این را در نظر داشته باشیم که برای چه مکانی این کاتالوگ طراحی می شود و نسبت به جایگاه مورد استفاده آن اندازه اش را انتخاب کنیم. مثلا اندازه کاتالوگی که روی میز یک مدیر قرار می گیرد متفاوت است با کاتالوگی که در سالن انتظار یک پزشک قرار می گیرد.


تعداد صفحات یک کاتالوگ:

تعداد صفحات یک کاتالوگ باید مناسب باشد و تمام توضیحات باید بسیار  کامل و مفصل نوشته شود تا باعث آگاهی کامل مشتری از آن کالا و یا خدمات شود ، اما این را در نظر بگیرید که مطالب نباید آن قدر طولانی باشد تا باعث خستگی مخاطب شود. تعداد صفحه های یک کاتالوگ همواره باید مضربی از 4 باشند. مثلا: 4 صفحه، 8 صفحه، 12 صفحه و...

جلب نظر مخاطب در طراحی یک کاتالوگ:

استفاده از یک عکس زیبا و تاثیر گذار و همچنین با کیفیت در کاتالوگ باعث جذب بیشتر مشتری و رغبت مطالعه برای مخاطب می‌شود، پس بر این اساس بهتر است برای بالا بردن کیفیت در طراحی از یک عکاس حرفه‌ای، طراح گرافیست ماهر و یا کار با یک آژانس تبلیغاتی مطمئن و حرفه‌ای بهره ببریم تا بتوانیم طرحی با نهایت کیفیت و تاثیر گذاری بیشتر بر مخاطب ایجاد کنیم. این موضوع را باید در نظر داشت که استفاده بیشتر از رنگ ‌های ملایم در طراحی و همچنین استفاده از رنگ های مهیج در گوشه ‌های کاتالوگ باعث زیبا دیده شدن و جذاب تر شدن کاتالوگ در نظر مخاطب می‌شود.

انتخاب کاغذ مورد نظر برای یک کاتالوگ:

به کارگیری و استفاده از یک کاغذ مناسب و مرغوب برای تولید یک کاتالوگ از اهمیت بسیاری برخوردار است و تاثیر فراوانی در جذب و جلب نظر مخاطب دارد، زیرا اگر یک کاتالوگ با محتوا و تصاویر بسیار خوب در نهایت در یک کاغذ با کیفیت پایین و نامرغوب چاپ شود باعث ارتباط منفی با مخاطب و مشتری می شود و نمی تواند در زمینه جلب نظر مشتری موفق عمل کند.

 

هزینه های مشمول طراحی کاتالوگ عبارت است از:

·         هزینه کاغذ

·         هزینه چاپ

·         طراحی گرافیکی

·         تصاویر مورد استفاده

 

 

طراحی  متناسب با محصول و خدمات مورد نظر در کاتالوگ:

برای طراحی یک کاتالوگ باید این را بدانیم که دقیقا در چه زمینه کاری طراحی می شود، زیرا هر نوع کالا و خدمات و توانایی شیوه طراحی خاص خود را می پسندد و برای هرکدام از این موارد طراحی به طور متفاوتی انجام می پذیرد. این مسئله را در نظر بگیریم که اعتبار کاتالوگ تا چه تاریخی است، زیرا برخی از کاتالوگ ها براساس تغییرات و پیشرفت و ارائه محصولات جدید خود احتیاج به بروز رسانی مطالب خود دارد و همچنین به صورت پی در پی کاتالوگ های این محصولات دست خوش تغییر هستند.