در سال  های اخیر می توان از چاپ دیجیتال  به عنوان چاپ فوری یاد کرد. علت تفاوت این را میتوان به صورت زیر بیان نمود:

1- فرآیند چاپ دیجیتال را میتوان به دلیل کاهش زمان یکی از روش های چاپ فوری محسوب شود . 

2- در چاپ دیجیتال هزینه چاپ براساس تعداد نسخه های چاپی محاسبه نمی شود.

3- به دلیل اینکه در چاپ دیجیتال کاغذ و مواد شیمیایی کمتر مصرف می شود، موجب صرفه جویی در هزینه ها می شود.

4- چاپ دیجیتال قابلیت چاپ فایل های متفاوت را دارد زیرا در این روش از پلیت استفاده نمی شود.



ویژگی ها ی چاپ فوری

چاپ در تیراژهای محدود: در چاپ فوری یا به تعبیری همان چاپ دیجیتال به دلیل حذف پلیت و چاپ مستقیم از طریق کامپیوتر و امکان کالیبراسیون دستگاه، امکان چاپ در تیراژ پایین وجود دارد و برای تیراژهای بالا قابل استفاده نیست. 

این نوع چاپ در کوتاه ترین زمان ممکن صورت می گیرد بطوری که متقاضی می تواند با توجه به نیاز خود در کوتاه ترین زمان ممکن سفارشات را تحویل بگیرد.

چاپ شخصی شده: در چاپ فوری هر کدام از سطوح چاپی امکانات متفاوتی با سطوح چاپی قبلی دارند. برای مثال که می توان کارت تبریک های شخصی شده با تصاویر متفاوت را با طرح ها ی متنوع چاپ نمود. 




انواع روش ها ی چاپ فوری :

انواع روش های چاپ فوری بر اساس تکنولوژی دیجیتالی که مورد استفاده قرار می گیرد، به گروه های اصلی زیر تقسیم می شود:


روش جوهرافشان: در این روش از دستگاه ها ی متنوعی برای چاپ استفاده می شود که انواع پرینترهای رومیزی را در بر می گیرد. در دستگاه جوهر افشان، اطلاعات دیجیتال به وسیله مرکب های مایع به طور مستقیم روی کاغذ چاپ می شوند. 

در این روش به محمل میانی برای انتقال تصاویر نیازی نیست و مرکب بطور مستقیم توسط یک هد روی سطوح چاپی منتقل می شود. به همین دلیل روش جوهر افشان به عنوان اصیل ترین روش چاپ فوری دیجیتال محسوب می شود. 

ناگفته نماند که سرعت چاپ در این شیوه نسبت به سایر شیوه ها ی چاپ فوری پایین می باشد، به همین دلیل امکان به کارگیری این شیوه در تیراژهای بالا وجود ندارد. 



روش الکتروفتوگرافی: در این روش چاپ از دو نوع مرکب جامد پودری یا مایع استفاده می شود. سرعت چاپ در این روش نسبت به روش جوهر افشان بالاتر است.


روش تونری: در این روش، چاپ از طریق باردار کردن درام چرخانی توسط شعاع نور لیزر و ذوب شدن تونرهای روی سطح کاغذ، انجام می شود. مراحل چاپ تونری عبارتند از تصویرنگاری، انتقال تونر، مرکب زنی، تثبیت تونر و پاکسازی درام. 

سرعت این روش نسبت به سیستم ها ی قبلی بالاتر است که می تواند تصاویری را که از ذوب شدن پودر رنگ روی کاغذ به وجود می آیند را ایجاد نماید. روش چاپ تونری به دلیل سرعت بالا، مصارف صنعتی پیدا کرده و از کارآمدترین سیستم های چاپ فوری محسوب می شود.


روش دیجیتال مرکبی: در این شیوه از مرکب های رنگی استفاده می شود که برای کارهای پرتیراژ رایج است. خروجی این دستگاه ها دارای کیفیت بسیار بالایی است. دستگاه دیجیتالی مرکبی به دلیل پیچیدگی تکنولوژی، از گستردگی سیستم های تونری برخوردار نیست. 

از مزایای منحصر به فرد این دستگاه چاپ می توان به امکان استفاده از رنگ های اسپات (Spot) به صورت کانال های رنگی مجزا و یا چاپ 6 رنگ HI-FI اشاره نمود.


روش دیجیتال نوری یا پرتوی؛ در این روش چاپ تصاویر مورد نظر از طریق شعاع های نوری که روی کاغذهای ویژه و حساس تابیده می شوند، صورت می گیرد. این شیوه به دلیل سرعت بسیار بالا در لابراتورهای عکاسی کاربرد فراوان داشته و از کیفیت چاپی خوبی نیز برخودار است.



روش حرارتی؛ در این شیوه از کاغذهای حساس به حرارت استفاده می شود که حرارت ناشی از ماتریس ها ی حرارتی با ایجاد فعل و انفعالات شیمیایی بر روی سطوح کاغذ، عمل چاپ را انجام می دهد. 

استفاده از این شیوه در دستگاه های کوچک مانند فکس بسیار رایج است. 


روش تصعید رنگ؛ در این روش، مواد رنگی بر روی سلفون هایی قرار دارند که پرتوهای گوناگونی مانند لیزر و یا ماتریس های حرارتی، رنگ را از روی نوارهای سلفون تبخیر و سپس بر روی کاغذ چاپ می کنند. 

از جمله مزایای این روش، استفاده از آن در لابراتوارهای عکاسی برای چاپ عکس با ابعاد کوچک می باشد و تنها مشکل این روش قیمت بالای چاپ می باشد.


مارکرهای لیزری: این روش بیشترین کاربرد را در صنایع تولیدی دارد و به دلیل استفاده کاربرد مناسب برای درج اطلاعات، بیش از گذشته استفاده می شود. در روش چاپ مارکر اشعه لیزر، با سوزاندن تصویر بر روی سطوح مورد نظر چاپ ایجاد می شود. چاپ فوری و سریع از جمله ویژگی ها ی منحصر به فرد این روش محسوب می شود.